User preference analytics in multimedia exploration models
Project goals
When searching for complex data entities (e.g., products in an e-shop), structured queries cannot be used when dealing with properties like visual appearance of the searched entity (product). In such case, multimedia exploration systems provide a way of searching based on visual similarity to the user's abstract query. It is the inherent part of the multimedia exploration process that user iteratively navigates in the visual space of data entities, providing thus an implicit feedback to the retrieval system. The feedback consists of a sequence of entities the user visited so far, where each sequence element is formed by the visual component (product image) and the attributes values (price, etc.). In this project we analyze the properties of attribute values from sequences of entities yielded by the multimedia exploration process. In particular, the analysis could contribute to user preference learning, personalized recommending, missing information completion, etc. Moreover, identifying consistent visual features could lead to discovery of new virtual attributes.
Keywords
multimedia explorationuser preferencessimilarity searchimplicit user feedback
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Main participants
Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
17-22224S
Alternative language
Project name in Czech
Analytika uživatelských preferencí v modelech multimediální explorace
Annotation in Czech
Při vyhledávání ve složených datových entitách (např. produktech v e-shopu) nemohou být efektivně použity strukturované dotazy v případech, kdy vyhledávací záměr obsahuje požadavek na vizuální podobu entity (produktu). V takovém případě systémy multimediální explorace představují možnost jak vyhledávat entity právě na základě vizuální podobnosti s abstraktním uživatelským dotazem. Nedílnou součástí explorace je iterativní proces navigace ve vizualizovaném prostoru entit, který poskytuje systému implicitní zpětnou vazbu. Ta sestává ze sekvence entit, které uživatel během explorace navštívil, kde každý prvek sekvence obsahuje jak vizuální složku entity (obrázek produktu), tak hodnoty v atributech (cena, atd). V tomto projektu chceme analyzovat vlastnosti sekvencí hodnot atributů na entitách uspořádaných procesem multimediální explorace. Tato analýza může přispět k metodám učení uživatelských preferencí, personalizovaného doporučování, doplňování chybějících hodnot atributů, atd. Sledování konzistence vizuálních rysů v entitách pak může vést k odhalení nových virtuálních atributů.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project brings new results in the field of sequential multimedia exploration. The main outcomes represent the research papers solving the task of automated detection of virtual attributes applicable in the common relational database schema. Their commercial application e.g. in e-shops remains open. There were no violations of formal grant rules nor financial regulations.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2017
Realization period - end
Dec 31, 2019
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 3, 2019
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP20-GA0-GA-U/02:1
Data delivery date
Jul 23, 2020
Finance
Total approved costs
4,374 thou. CZK
Public financial support
3,279 thou. CZK
Other public sources
1,095 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
4 374 CZK thou.
Public support
3 279 CZK thou.
74%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
IN - Informatics
Solution period
01. 01. 2017 - 31. 12. 2019