Family Cultural Resources: The Effects on Children’s Literacy Development, Cultural Capital Accumulation, and Educational Attainment
Project goals
The project explores the process of intergenerational cultural reproduction, focusing on the diversity of family cultural resources, their impact on children's literacy development, cultural capital accumulation, and school success. Cultural resources are a multidimensional concept involving different types of parents' cultural capital, childrearing, and available educational resources. Not all resources increase the likelihood of school success, and their impact is often indirect, interrelated, and cumulative over time. The parental activities that stimulate children's cognitive skills, reading literacy, and cultural competences are in main focus. The main objective is to evaluate the impact of cultural resources on intergenerational reproduction of inequalities with emphasis placed on the causal explanation of the process. Three follow-ups in 7-9th grades in a panel study of elementary school pupils and their parents will be realized (added to 4 waves in 1-6th grades) and analysed together with Czech Household Panel Survey data and international literacy assessment (PIRLS, PISA).
Keywords
family’s cultural resourcescultural capitalhome literacy milieuschool successeducational inequalitieseducational attainmentpanel data
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202000001
Main participants
Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
20-12023S
Alternative language
Project name in Czech
Kulturní zdroje rodiny: vliv na gramotnost, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a na výsledky ve vzdělávání
Annotation in Czech
Projekt zkoumá proces mezigenerační kulturní reprodukce. Zaměřuje se na heterogenitu kulturních zdrojů rodiny a jejich vliv na rozvoj gramotnosti, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a dopady na školní úspěšnost. Kulturní zdroje rodiny jsou vícerozměrný koncept zahrnující odlišné typy kulturního kapitálu rodičů, přístupy k výchově a dostupné vzdělávací zdroje. Ne všechny zvyšují pravděpodobnost školní úspěšnosti dítěte, navíc jejich působení je často nepřímé, vzájemně provázané a v čase kumulativní. Sledovány jsou aktivity rodičů stimulující kognitivní schopnosti, čtenářskou gramotnost a kulturní kompetence dětí. Hlavním cílem projektu je vyhodnotit vliv kulturních zdrojů v mezigenerační reprodukci nerovností s důrazem na kauzální vysvětlení procesu. Proběhnou další 3 vlny sběru dat v longitudinální panelové studii žáků základních škol a jejich rodičů (4 vlny od 1. třídy; nově v 7.-9. třídě) a v analýzách budou také využita data z výzkumu Český panel domácností a mezinárodních šetření čtenářské gramotnosti žáků v ČR (PIRLS, PISA).
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2020
Realization period - end
Jun 30, 2023
Project status
—
Latest support payment
Apr 1, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP24-GA0-GA-R
Data delivery date
May 21, 2024
Finance
Total approved costs
4,760 thou. CZK
Public financial support
4,760 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
4 760 CZK thou.
Public support
4 760 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Sociology
Solution period
01. 01. 2020 - 30. 06. 2023