On the Relationship between Characteristics of Classroom Discourse and Student Achievement
Project goals
The aim of the project is to identify how different forms of classroom discourse are connected to student achievement at lower secondary schools (ISCED 2A). Student achievement will be measured in reading comprehension, and different forms of classroom discourse will be observed in literature classes. The proposed project consists of quantitative and qualitative parts. In the quantitative part, we will conduct structured observation of classroom discourse in a sample of 40 different classes. We will focus primarily on the quantity and quality of student talk. The obtained data will be connected with observed students’ results on standardized reading comprehension tests. In the qualitative phase, we will examine in detail the patterns of participation of different types of students selected from four different classes. We will examine the degree of students’ participation and their achievement on the tests. Finally, we will describe different patterns of participation and different ways they are constructed in the classroom.
Keywords
classroom discoursestudent achievementstudent talkpatterns of participation
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Main participants
Masarykova univerzita / Filozofická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
17-03643S
Alternative language
Project name in Czech
Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Annotation in Czech
Projekt si klade za cíl identifikovat, jakým způsobem spolu souvisí podoba výukové komunikace a vzdělávací výsledky žáků, a to v prostředí druhého stupně základních škol (ISCED 2A). Vzdělávací výsledky žáků budeme sledovat v oblasti čtenářské gramotnosti, podobu výukové komunikace ve výuce literární výchovy. Metodologie navrhovaného projektu je složena z kvantitativní a kvalitativní fáze. V kvantitativní fázi proběhne strukturované pozorování výukové komunikace na vzorku 40 tříd. Budeme zaznamenávat především kvantitu a kvalitu žákovských promluv. Data z pozorování budou dávána do souvislosti s výsledky sledovaných žáků ve standardizovaných testech čtenářské gramotnosti. V následující kvalitativní fázi budeme na vzorku 4 záměrně vybraných tříd detailně zkoumat vzorce participace u různých typů žáků – z hlediska míry jejich participace a z hlediska jejich vzdělávacích výsledků. Budeme popisovat různé vzorce participace a způsoby jejich konstruování ve školní třídě.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2017
Realization period - end
Dec 31, 2021
Project status
—
Latest support payment
Apr 10, 2019
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP21-GA0-GA-R/13:1
Data delivery date
Feb 22, 2021
Finance
Total approved costs
3,712 thou. CZK
Public financial support
3,639 thou. CZK
Other public sources
79 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
3 712 CZK thou.
Public support
3 639 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2017 - 31. 12. 2021