All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

On the Relationship between Characteristics of Classroom Discourse and Student Achievement

Project goals

The aim of the project is to identify how different forms of classroom discourse are connected to student achievement at lower secondary schools (ISCED 2A). Student achievement will be measured in reading comprehension, and different forms of classroom discourse will be observed in literature classes. The proposed project consists of quantitative and qualitative parts. In the quantitative part, we will conduct structured observation of classroom discourse in a sample of 40 different classes. We will focus primarily on the quantity and quality of student talk. The obtained data will be connected with observed students’ results on standardized reading comprehension tests. In the qualitative phase, we will examine in detail the patterns of participation of different types of students selected from four different classes. We will examine the degree of students’ participation and their achievement on the tests. Finally, we will describe different patterns of participation and different ways they are constructed in the classroom.

Keywords

classroom discoursestudent achievementstudent talkpatterns of participation

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 21 (SGA0201700001)

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Filozofická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    17-03643S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků

  • Annotation in Czech

    Projekt si klade za cíl identifikovat, jakým způsobem spolu souvisí podoba výukové komunikace a vzdělávací výsledky žáků, a to v prostředí druhého stupně základních škol (ISCED 2A). Vzdělávací výsledky žáků budeme sledovat v oblasti čtenářské gramotnosti, podobu výukové komunikace ve výuce literární výchovy. Metodologie navrhovaného projektu je složena z kvantitativní a kvalitativní fáze. V kvantitativní fázi proběhne strukturované pozorování výukové komunikace na vzorku 40 tříd. Budeme zaznamenávat především kvantitu a kvalitu žákovských promluv. Data z pozorování budou dávána do souvislosti s výsledky sledovaných žáků ve standardizovaných testech čtenářské gramotnosti. V následující kvalitativní fázi budeme na vzorku 4 záměrně vybraných tříd detailně zkoumat vzorce participace u různých typů žáků – z hlediska míry jejich participace a z hlediska jejich vzdělávacích výsledků. Budeme popisovat různé vzorce participace a způsoby jejich konstruování ve školní třídě.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • 50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2017

  • Realization period - end

    Dec 31, 2021

  • Project status

  • Latest support payment

    Apr 10, 2019

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP21-GA0-GA-R/13:1

  • Data delivery date

    Feb 22, 2021

Finance

  • Total approved costs

    3,712 thou. CZK

  • Public financial support

    3,639 thou. CZK

  • Other public sources

    79 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK