Self-Regulation of Digital Behaviour in Children
Project goals
Excessive use of digital technology (DT) affects up to a quarter of adolescents. In most cases, the defining feature of excessiveness is a loss of self-control. DTs are particularly powerful impulsive forces for self-regulation, especially for children and adolescents, who are considered one of the most vulnerable groups of online consumers. Dual system theory suggests that there is an imbalance between consciously controlled and unconscious impulsive behaviour, and that implicit attitudes can fundamentally influence self-control. This duality of self-control refutes beliefs about its ability to regulate excessive digital behavior, although high levels of self-regulation are indicative of healthy DT use. This project will help to explain the joint action of implicit and explicit attitudes and self-regulation on children's digital behavior and to understand the mechanism of excessive DT use. This research may have a major impact on re-evaluating programmes and strategies to reduce unhealthy DT use and significantly support children's mental health care.
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202400001
Main participants
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně / Fakulta humanitních studií
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
24-11912S
Alternative language
Project name in Czech
Seberegulace digitálního chování dětí
Annotation in Czech
Nadužívání digitálních technologií (DT) se týká až čtvrtiny dospívajících v ČR. Ve většině případů je určujícím rysem excesivity ztráta sebekontroly. DT představují obzvláště silné impulzivní síly pro seberegulaci, zvláště pro děti a dospívající, kteří jsou považováni za jednu z nejzranitelnějších skupin online spotřebitelů. Z teorie duálního systému vyplývá, že existuje nerovnováha mezi vědomým kontrolovaným a nevědomým impulzivním chováním, a že implicitní postoje mohou zásadním způsobem ovlivnit sebekontrolu, která působí na excesivitu digitálního chování. Tato dualita sebekontroly vyvrací přesvědčení o její schopnosti regulovat nadměrné digitální chování, ačkoliv vysoká úroveň seberegulace indikuje zdravé užívání DT. Řešení projektu pomůže vysvětlit společné působení implicitních a explicitních postojů a seberegulace na digitální chování dětí a porozumět mechanismu nadměrného užívání DT. Tento výzkum může mít zásadní dopad na přehodnocení programů a strategií pro zmírnění nezdravého užívání DT v rámci prevence rizikového chování a významně podpořit péči o duševní zdraví dětí.
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2024
Realization period - end
Dec 31, 2026
Project status
B - Running multi-year project
Latest support payment
Mar 19, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP25-GA0-GA-R
Data delivery date
Feb 21, 2025
Finance
Total approved costs
4,993 thou. CZK
Public financial support
4,993 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
4 993 CZK thou.
Public support
4 993 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Solution period
01. 01. 2024 - 31. 12. 2026