All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Self-Regulation of Digital Behaviour in Children

Project goals

Excessive use of digital technology (DT) affects up to a quarter of adolescents. In most cases, the defining feature of excessiveness is a loss of self-control. DTs are particularly powerful impulsive forces for self-regulation, especially for children and adolescents, who are considered one of the most vulnerable groups of online consumers. Dual system theory suggests that there is an imbalance between consciously controlled and unconscious impulsive behaviour, and that implicit attitudes can fundamentally influence self-control. This duality of self-control refutes beliefs about its ability to regulate excessive digital behavior, although high levels of self-regulation are indicative of healthy DT use. This project will help to explain the joint action of implicit and explicit attitudes and self-regulation on children's digital behavior and to understand the mechanism of excessive DT use. This research may have a major impact on re-evaluating programmes and strategies to reduce unhealthy DT use and significantly support children's mental health care.

Keywords

self-regulationdigital behaviourschool aged children

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    SGA0202400001

  • Main participants

    Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně / Fakulta humanitních studií

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    24-11912S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Seberegulace digitálního chování dětí

  • Annotation in Czech

    Nadužívání digitálních technologií (DT) se týká až čtvrtiny dospívajících v ČR. Ve většině případů je určujícím rysem excesivity ztráta sebekontroly. DT představují obzvláště silné impulzivní síly pro seberegulaci, zvláště pro děti a dospívající, kteří jsou považováni za jednu z nejzranitelnějších skupin online spotřebitelů. Z teorie duálního systému vyplývá, že existuje nerovnováha mezi vědomým kontrolovaným a nevědomým impulzivním chováním, a že implicitní postoje mohou zásadním způsobem ovlivnit sebekontrolu, která působí na excesivitu digitálního chování. Tato dualita sebekontroly vyvrací přesvědčení o její schopnosti regulovat nadměrné digitální chování, ačkoliv vysoká úroveň seberegulace indikuje zdravé užívání DT. Řešení projektu pomůže vysvětlit společné působení implicitních a explicitních postojů a seberegulace na digitální chování dětí a porozumět mechanismu nadměrného užívání DT. Tento výzkum může mít zásadní dopad na přehodnocení programů a strategií pro zmírnění nezdravého užívání DT v rámci prevence rizikového chování a významně podpořit péči o duševní zdraví dětí.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - secondary branch

  • OECD FORD - another secondary branch

  • AM - Pedagogy and education

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2024

  • Realization period - end

    Dec 31, 2026

  • Project status

    B - Running multi-year project

  • Latest support payment

    Mar 19, 2024

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP25-GA0-GA-R

  • Data delivery date

    Feb 21, 2025

Finance

  • Total approved costs

    4,993 thou. CZK

  • Public financial support

    4,993 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Recognised costs

4 993 CZK thou.

Public support

4 993 CZK thou.

0%


Provider

Czech Science Foundation

OECD FORD

Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Solution period

01. 01. 2024 - 31. 12. 2026