Screen media and parental stress: family regulation of screen media use among children and adolescents in relation to parental stress and burnout
Project goals
Today children grow up in media-rich environments, which requires parents to adopt effective media parenting practices to prevent excessive, problematic, inappropriate or intrusive media use in their children. Based on currently available knowledge, the family regulation of screen media use may be especially challenging for parents who experience parental stress (or burnout) as these parents (i) are prone to excessively use screen media themselves, (ii) are more likely to adopt restrictive and inflexible parenting practices which are not effective for media regulation, (iii) may tend to avoid media parenting due to limited (exhausted) capacity for parenting. It seems very important to support screen media regulation in such vulnerable families, but the appropriate intervention programs and the necessary knowledge to develop and implement such programs are currently lacking. This project aims to analyze the association between family regulation of screen media use and parental stress/burnout using mixed methods design with a large-scale quantitative survey and a multiple case study.
Keywords
screen mediamedia parentingparenthoodstressparental burnoutbehavioral addictions
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202400001
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
24-12662S
Alternative language
Project name in Czech
Digitální média a rodičovský stres: rodinná regulace používání digitálních médií dětmi a dospívajícími v souvislosti s rodičovským stresem a vyhořením
Annotation in Czech
Dnešní děti vyrůstají obklopené digitálními médii, což zvyšuje riziko, že je budou používat nadměrně, problémově, nepřiměřeně či rušivě. Zmírnění tohoto rizika vyžaduje od rodičů používání účinných postupů mediální výchovy, resp. regulace. Rodinná regulace používání obrazovkových médií může být obzvláště velkou výzvou pro rodiče, kteří pociťují vyšší míru stresu spojeného s rodičovskou rolí (nebo rodičovské vyhoření), a to z toho důvodu, že tito rodiče (i) jsou sami náchylnější k nadměrnému používání médií, (ii) mají tendenci používat restriktivní a rigidní výchovné praktiky, které nejsou pro regulaci médií účinné, (iii) mohou se vyhýbat regulaci médií z důvodu omezení (vyčerpání) kapacity plnit rodičovskou roli. Je důležité podpořit regulaci médií v těchto rodinách, ale aktuálně chybí jak cílené intervenční programy, tak poznatky potřebné pro jejich vývoj a implementaci. Tento projekt si proto klade za cíl analyzovat vztahy mezi rodinnou regulací médií a rodičovským stresem a vyhořením za použití smíšeného výzkumného designu (dotazníkové šetření a mnohočetná případová studie).
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
OECD FORD - main branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
OECD FORD - secondary branch
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
OECD FORD - another secondary branch
30304 - Public and environmental health
AN - Psychology
AO - Sociology, demography
DN - Environmental impact on health
FM - Hygiene
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2024
Realization period - end
Dec 31, 2026
Project status
B - Running multi-year project
Latest support payment
Mar 19, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP25-GA0-GA-R
Data delivery date
Feb 21, 2025
Finance
Total approved costs
4,339 thou. CZK
Public financial support
4,339 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
4 339 CZK thou.
Public support
4 339 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Psychology (including human - machine relations)
Solution period
01. 01. 2024 - 31. 12. 2026