Czech School Head Teachers and their Personal and Professional Path Development
Project goals
The project focuses on head teachers at Czech primary schools as key actors of management in relatively autonomous schools. This internally heterogeneous group has not, despite some partial findings, been yet studied systematically in this country. We will first find how existing concepts and theoretical findings about school leadership and management are reflected in expectations placed on head teachers, how head teachers cope with the expectations and how such facts are reflected in educational and school policies. Then the development of personal and professional paths of head teachers will be studied as to how such paths are planned. The main research methods will include the analytical-comparative method, research of life story and in-depth interviews. These methods will be supplemented by other techniques. The respondents will be Czech primary school head teachers, ideally the same set for the duration of the project. The result should be a unified body of fundamental data about head
Keywords
school head teachersmanagement and leadershippersonal and professional path development
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 10 (SGA02007GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/07/0845
Alternative language
Project name in Czech
Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Annotation in Czech
Projekt je zaměřen na ředitele českých základních škol - klíčové aktéry řízení relativně autonomních škol. O této vnitřně heterogenní skupině sice existují dílčí poznatky, ale systematičtěji zatím zkoumána v českém prostředí nebyla. V projektu půjde nejdříve o to zjistit, jak se existující koncepty a teoretické poznatky o řízení škol a vedení promítají do očekávání na roli ředitele školy, jak se ředitelé s těmito očekáváními vyrovnávají, a jak se tyto skutečnosti promítají do vzdělávací a školské politiky. Poté budou autoři zkoumat dosavadní vývoj životní a profesní dráhy ředitelů škol a to, jak ředitelé škol plánují svou životní a profesní dráhu. Hlavními výzkumnými metodami bude analyticko-srovnávací metoda, výzkum životního příběhu a hloubkováinterview. Tyto metody budou doplňovány dílčími technikami. Respondenty budou ředitelé základních škol v ČR, v optimálním případě půjde po celou dobu trvání projektu o tytéž ředitele. Projekt by měl přinést ucelený soubor zásadních poznatků o ředitelích
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2007
Realization period - end
Dec 31, 2009
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 22, 2009
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP10-GA0-GA-U/02:2
Data delivery date
Jan 22, 2015
Finance
Total approved costs
1,734 thou. CZK
Public financial support
1,734 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 734 CZK thou.
Public support
1 734 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2007 - 31. 12. 2009