All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Czech School Head Teachers and their Personal and Professional Path Development

Project goals

The project focuses on head teachers at Czech primary schools as key actors of management in relatively autonomous schools. This internally heterogeneous group has not, despite some partial findings, been yet studied systematically in this country. We will first find how existing concepts and theoretical findings about school leadership and management are reflected in expectations placed on head teachers, how head teachers cope with the expectations and how such facts are reflected in educational and school policies. Then the development of personal and professional paths of head teachers will be studied as to how such paths are planned. The main research methods will include the analytical-comparative method, research of life story and in-depth interviews. These methods will be supplemented by other techniques. The respondents will be Czech primary school head teachers, ideally the same set for the duration of the project. The result should be a unified body of fundamental data about head

Keywords

school head teachersmanagement and leadershippersonal and professional path development

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 10 (SGA02007GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/07/0845

Alternative language

  • Project name in Czech

    Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha

  • Annotation in Czech

    Projekt je zaměřen na ředitele českých základních škol - klíčové aktéry řízení relativně autonomních škol. O této vnitřně heterogenní skupině sice existují dílčí poznatky, ale systematičtěji zatím zkoumána v českém prostředí nebyla. V projektu půjde nejdříve o to zjistit, jak se existující koncepty a teoretické poznatky o řízení škol a vedení promítají do očekávání na roli ředitele školy, jak se ředitelé s těmito očekáváními vyrovnávají, a jak se tyto skutečnosti promítají do vzdělávací a školské politiky. Poté budou autoři zkoumat dosavadní vývoj životní a profesní dráhy ředitelů škol a to, jak ředitelé škol plánují svou životní a profesní dráhu. Hlavními výzkumnými metodami bude analyticko-srovnávací metoda, výzkum životního příběhu a hloubkováinterview. Tyto metody budou doplňovány dílčími technikami. Respondenty budou ředitelé základních škol v ČR, v optimálním případě půjde po celou dobu trvání projektu o tytéž ředitele. Projekt by měl přinést ucelený soubor zásadních poznatků o ředitelích

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • 50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    .

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2007

  • Realization period - end

    Dec 31, 2009

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 22, 2009

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP10-GA0-GA-U/02:2

  • Data delivery date

    Jan 22, 2015

Finance

  • Total approved costs

    1,734 thou. CZK

  • Public financial support

    1,734 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

1 734 CZK thou.

Public support

1 734 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AM - Pedagogy and education

Solution period

01. 01. 2007 - 31. 12. 2009