All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The parallels of gaining knowledge and educational processes in mathematics

Project goals

The didactics of mathematics realises the need to find ways of changing the present school, supporting creative teaching and inhibiting the long-standing instructive teaching. In connection with the previous research, the project will focus on: (1) regularities which control mathematical cognition (models of the mathematical part of a cognitive net, learning styles, concept creation processes, problem solving, mainly the phase of grasping a problem situation, the process of structuring, mental representation of concepts and processes, investigative teaching), (2) the possibilities of implementing research results into practice (direct work and co-operation in the research with practising teachers and the study of future teachers education), (3methodology of both the theory and its implementation (developing research methods of atomic analysis, simulation, genetic parallel, etc.). The above methods and usual methods of didactic research and longitudinal experimental teaching at the primary sch

Keywords

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Paralela poznávacích a vzdělávacích procesů v matematice

  • Annotation in Czech

    Didaktika matematiky si s rostoucí intenzitou uvědomuje naléhavost potřeby najít způsoby,jak vnitřně měnit školu,zvyšovat podíl tvořivého vyučování a utlumovat přetrvávající instruktivní vyučování.V návaznosti na předchozí výzkum bude studium zaměřeno na: (1) zákonitosti,které řídí matematické poznávání člověka (modelování matematické části kognitivní sítě ;styly učení;pojmotvorný proces;řešení problémů,zejména fáze uchopování problémové situace;proces strukturace;mentální reprezentace pojmů a procesů;podnětné vyučování), (2) možnosti implementace výsledků výzkumu do praxe (přímá práce a spolupráce na výzkumu s učiteli i studium přípravy budoucích učitelů), (3) metodologii jak teorie,tak její implementace (rozvíjení výzkumných metod atomární analýzy,simulace,genetické paralely apod.).Při výzkumu budou použity právě zmíněné metody a metody běžné v didaktickém výzkumu,i longitudinální experimentální vyučování na základní škole. Na výzkumech se bude spolupracovat i s dalšími domácími a zahranič

Scientific branches

  • R&D category

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

  • 50101 - Psychology (including human - machine relations)
    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
    50103 - Cognitive sciences
    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    Výsledky projektu lze označit za zásadní teoretický a metodologický přínos k rozvoji české didaktiky matematiky, které se zároveň významně uplatnily v mezinárodním vývoji této disciplíny. Originálním srovnáváním poznávacích a vzdělávacích procesů naplňuj

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 1999

  • Realization period - end

    Jan 1, 2001

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP/2002/GA0/GA02GA/U/N/7:3

  • Data delivery date

    Apr 1, 2003

Finance

  • Total approved costs

    3,203 thou. CZK

  • Public financial support

    1,977 thou. CZK

  • Other public sources

    3,599 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

3 203 CZK thou.

Public support

1 977 CZK thou.

61%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AN - Psychology

Solution period

01. 01. 1999 - 01. 01. 2001