The parallels of gaining knowledge and educational processes in mathematics
Project goals
The didactics of mathematics realises the need to find ways of changing the present school, supporting creative teaching and inhibiting the long-standing instructive teaching. In connection with the previous research, the project will focus on: (1) regularities which control mathematical cognition (models of the mathematical part of a cognitive net, learning styles, concept creation processes, problem solving, mainly the phase of grasping a problem situation, the process of structuring, mental representation of concepts and processes, investigative teaching), (2) the possibilities of implementing research results into practice (direct work and co-operation in the research with practising teachers and the study of future teachers education), (3methodology of both the theory and its implementation (developing research methods of atomic analysis, simulation, genetic parallel, etc.). The above methods and usual methods of didactic research and longitudinal experimental teaching at the primary sch
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
—
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Paralela poznávacích a vzdělávacích procesů v matematice
Annotation in Czech
Didaktika matematiky si s rostoucí intenzitou uvědomuje naléhavost potřeby najít způsoby,jak vnitřně měnit školu,zvyšovat podíl tvořivého vyučování a utlumovat přetrvávající instruktivní vyučování.V návaznosti na předchozí výzkum bude studium zaměřeno na: (1) zákonitosti,které řídí matematické poznávání člověka (modelování matematické části kognitivní sítě ;styly učení;pojmotvorný proces;řešení problémů,zejména fáze uchopování problémové situace;proces strukturace;mentální reprezentace pojmů a procesů;podnětné vyučování), (2) možnosti implementace výsledků výzkumu do praxe (přímá práce a spolupráce na výzkumu s učiteli i studium přípravy budoucích učitelů), (3) metodologii jak teorie,tak její implementace (rozvíjení výzkumných metod atomární analýzy,simulace,genetické paralely apod.).Při výzkumu budou použity právě zmíněné metody a metody běžné v didaktickém výzkumu,i longitudinální experimentální vyučování na základní škole. Na výzkumech se bude spolupracovat i s dalšími domácími a zahranič
Scientific branches
R&D category
—
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
Výsledky projektu lze označit za zásadní teoretický a metodologický přínos k rozvoji české didaktiky matematiky, které se zároveň významně uplatnily v mezinárodním vývoji této disciplíny. Originálním srovnáváním poznávacích a vzdělávacích procesů naplňuj
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 1999
Realization period - end
Jan 1, 2001
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/2002/GA0/GA02GA/U/N/7:3
Data delivery date
Apr 1, 2003
Finance
Total approved costs
3,203 thou. CZK
Public financial support
1,977 thou. CZK
Other public sources
3,599 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
3 203 CZK thou.
Public support
1 977 CZK thou.
61%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 1999 - 01. 01. 2001