The parallels of gaining knowledge and educational processes in mathematics
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
—
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Paralela poznávacích a vzdělávacích procesů v matematice
Annotation in Czech
Didaktika matematiky si s rostoucí intenzitou uvědomuje naléhavost potřeby najít způsoby,jak vnitřně měnit školu,zvyšovat podíl tvořivého vyučování a utlumovat přetrvávající instruktivní vyučování.V návaznosti na předchozí výzkum bude studium zaměřeno na: (1) zákonitosti,které řídí matematické poznávání člověka (modelování matematické části kognitivní sítě ;styly učení;pojmotvorný proces;řešení problémů,zejména fáze uchopování problémové situace;proces strukturace;mentální reprezentace pojmů a procesů;podnětné vyučování), (2) možnosti implementace výsledků výzkumu do praxe (přímá práce a spolupráce na výzkumu s učiteli i studium přípravy budoucích učitelů), (3) metodologii jak teorie,tak její implementace (rozvíjení výzkumných metod atomární analýzy,simulace,genetické paralely apod.).Při výzkumu budou použity právě zmíněné metody a metody běžné v didaktickém výzkumu,i longitudinální experimentální vyučování na základní škole. Na výzkumech se bude spolupracovat i s dalšími domácími a zahranič
Scientific branches
R&D category
—
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
Výsledky projektu lze označit za zásadní teoretický a metodologický přínos k rozvoji české didaktiky matematiky, které se zároveň významně uplatnily v mezinárodním vývoji této disciplíny. Originálním srovnáváním poznávacích a vzdělávacích procesů naplňuj
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 1999
Realization period - end
Jan 1, 2001
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/2002/GA0/GA02GA/U/N/7:3
Data delivery date
Apr 1, 2003
Finance
Total approved costs
3,203 thou. CZK
Public financial support
1,977 thou. CZK
Other public sources
3,599 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK