All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Changes in Teaching the Czech Language at Secondary Schools in 1918 - 1989

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 6 (SGA02006GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/06/P314

Alternative language

  • Project name in Czech

    Proměny ve vyučování českému jazyku na středních školách v letech 1918 - 1989

  • Annotation in Czech

    Projekt Proměny ve vyučování českému jazyku na středních školách v letech 1918 - 1989 chce historickým pohledem přispět k současným diskusím o podobě vyučování mateřštině na středních školách. Hledání optimálních podob vzdělávání by mělo zúročit i dějinné zkušenosti, a proto je cílem projektu analýza jazykového vyučování v minulosti, konkrétně v letech 1918 - 1989. Stěžejním výzkumným problémem je, jak se v daném období promítaly do vyučování češtině mimoškolské vlivy, jak výuku ovlivnil obsah vyučování, co přínosného a co nežádoucího přinesly užívané vyučovací metody a organizační formy práce a jakým způsobem se ve výuce v průběhu sledovaného období odrazila měnící se osobnost učitele. Naléhavým úkolem je znovuobjevit vazby k předválečnému období, naněž didaktika po roce 1948 mnohdy úmyslně rezignovala. Těžiště k vyřešení uvedených problémů spočívá v historickém výzkumu, doplněném rozhovory s pamětníky. Výsledkem projektu bude syntetizující monografie o vývoji vyučování českému jazyku na

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AI - Linguistics

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    The main aim of the project was an analysis of Czech language teaching at secondary schools during the period of 1918-1989, detailed characteristics of the subject's components and a summary of the results in a treatise. This aim has been achieved. Progr

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2006

  • Realization period - end

    Dec 31, 2008

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 25, 2008

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP09-GA0-GP-U/03:3

  • Data delivery date

    Jan 22, 2015

Finance

  • Total approved costs

    660 thou. CZK

  • Public financial support

    660 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK