All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Consequences of stressful situations in the self-system of the child and its further influence on action in adolescence

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 13 (SGA02010GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-10-0859

Alternative language

  • Project name in Czech

    Stopy prožité zátěžové situace v sebesystému dítěte a její další vliv na jednání v adolescenci

  • Annotation in Czech

    Výzkumným cílem předkládaného projektu je longitudinálně popsat a vysvětlit vliv traumatických zátěžových v dětství  na vývoj v adolescenci mezi 15. a 18. rokem věku. Náš zájem nesměřuje jen k samotnému způsobu, jakým se dítě vyrovnává se zátěžovou situací (coping), ale s využitím stávajících rozsáhlých longitudinálních dat vypracujeme a ověříme model, který popisuje a vysvětluje kauzální, mediační a moderující funkci osobních, osobnostních, sociálních a enviromentálních  faktorů pro posttraumatický vývoj jedince v adolescenci, a to zejména z hlediska jeho plánů, očekávání a aktivit ve výkonové a vztahové oblasti.U dětí ve věku 8 až jedenáct let bude zjišťována přítomnost a povaha traumatické situace a další osobní, osobnostní a vztahové charakteristiky. U téhož souboru pak bude sledován vývoj těchto charakteristik ve třinácti, patnácti a sedmnácti letech. Na základě připravovaných modelů bude popsán a vysvětlen vliv traumatu na vývoj hodnotového systému i šířeji sebepojetí, na vztahy s rodiči a vrstevníky, vědomí vlastní kompetence (self-efficacy), sebehodnocení (self-esteem) a další faktory, které ovlivňují jednání a tím i životní dráhu jedince.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Results of the project definitely adds to the growing knowledge of adolescent stress and their effects on the development of adolescent boys and girls. The theme was elaborated both theoretical and empirical (quality studies in recognized professional journals). The results are applicable in the theory of developmental characteristics of adolescence as well as in counseling practice.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2010

  • Realization period - end

    Dec 31, 2012

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2012

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP13-GA0-GA-U/02:3

  • Data delivery date

    May 17, 2016

Finance

  • Total approved costs

    3,219 thou. CZK

  • Public financial support

    3,219 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK