Quality of curriculum and instruction across school subjects
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 14 (SGA02011GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-11-0262
Alternative language
Project name in Czech
Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
Annotation in Czech
Projekt vychází z analýzy problémů základního vzdělávání identifikovaných českým pedagogickým výzkumem v letech 2001-2008. Mnohé z nich jsou spojeny s kvalitou kurikula a výuky. S těmito pojmy se operuje v rámci politických sloganů, chybí však jejich rozpracování ve smyslu vědeckých konstruktů. Cílem projektu je (1) uvést koncepty kvalita kurikula a výuky do českého odborného prostředí, (2) propracovat nástroje jejich empirického uchopování, (3) realizovat sérii výzkumných studií zaměřených na aspekty kvality kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání. Řešení projektu je vedeno třemi principy: (A) systémovost ? kvalita kurikula a výuky je zkoumána v širším kontextu kvality školy a kvality školského systému, (B) zaměřenost na obsahy a procesy, (C) propojování přístupu oborově specifického a obecně oborového ? kvalita kurikula a výuky je zkoumána z perspektivy oborových didaktik (jazykového, matematicko-přírodovědného, společenskovědního, estetického a tělovýchovného vzdělávání), na základě mezioborové komparace směřuje k zobecnění přesahujícímu zúčastněné obory.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project resulted in the development of the concept of quality emphasizing qualitative analysis of the structure of teaching and monitors the integrity of the content, objectives and activities of students and teachers. Methodological procedure can beapplied in empirical investigations and in educational practice. Publications process theoretical and empirical results of the project.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2011
Realization period - end
Dec 31, 2013
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Jun 7, 2013
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP14-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Jul 1, 2014
Finance
Total approved costs
1,998 thou. CZK
Public financial support
1,998 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK