Ready to ask? Information behavior of gifted children in the preliterate period
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 14 (SGA02011GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-11-0426
Alternative language
Project name in Czech
Ready to ask? Informační chování nadaných dětí v pregramotném období
Annotation in Czech
Předložený projekt se zabývá originálním tématem informačního chování nadaných pregramotných subjektů. Hlavním cílem je obohacení stávajících teorií (nadané chování-Renzulli, informační chování-Wilson) o nové poznatky. Centrálním bodem výzkumu je konceptpohotovost klást otázky (AfI), předpokládaný vztah mezi nadaným chováním (IQ, CQ a behav.škála), informačním chováním (zdroje, systémy, klíč.pojmy, postup specifikace, zhodnocování zdrojů a faktů, celková strategie a přínos) a úrovní AfI bude verifikován. Projekt je plánován jako třífázový: 1, deskripce a analýza vstupních proměnných, 2, evokovaný proces informačního chování, 3, operace s daty. Pro realizaci budou užity metody pozorování, strukturovaný rozhovor, analýza záznamů verbálního chování, grafické mentální mapování, grafické škálování a metody původní (eQuin, EIB). Výstupy budou mít přesah do praxe (diagnostika nadání, edukační proces - tvorba IVP, výuka). Projekt vznikl v návaznosti na projekt ESF Nadané dítě.eu (identifikace nadaných předškoláků) a ve spolupráci se třídou pro nadané při ZŠ SNP Hradec Králové.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AF - Documentation, librarianship, work with information
CEP - another secondary branch
AM - Pedagogy and education
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)<br>50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50803 - Information science (social aspects)<br>50804 - Library science
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The results confirm existing knowledge, and, at the descriptive level, meets the objectives formulated in the project. Research has introduced some foreign procedures into the Czech pedagogy. The results have been published to a sufficient extent. Reporton research should be better structured.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2011
Realization period - end
Dec 31, 2013
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Jun 12, 2013
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP14-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Jul 1, 2014
Finance
Total approved costs
1,651 thou. CZK
Public financial support
1,651 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK