All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Critical areas of mathematics at the primary school - analysis of teachers' didactic practices

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 14 (SGA02011GA-ST)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-11-1740

Alternative language

  • Project name in Czech

    Kritická místa matematiky na základní škole - analýza didaktických praktik učitelů

  • Annotation in Czech

    Projekt se zabývá tzv. kritickými místy učiva matematiky na základní škole, v nichž žáci často selhávají, resp. nezvládají je tak, aby se produktivně rozvíjela jejich matematická gramotnost a její tvořivé využívání. Cílem projektu je tato kritická místa popsat a utřídit rejstřík empirických didaktických postupů, které si vytvářejí zkušení učitelé a které mají žákům pomoci potíže s učivem zvládnout. Na základě analýzy budou identifikovány teoretické principy účinnosti těchto postupů a podmínky aplikace těchto principů ve výuce. Budou provedeny rozsáhlé rešerše relevantních výzkumů ze zemí se srovnatelným kulturním pozadím. Metodologie projektu sestává z kvalitativní části (individuální a skupinové rozhovory, pozorování, klinické experimenty se žáky) a z dotazníkového šetření, které bude sloužit k verifikaci výsledků získaných kvalitativními postupy. Výstupem projektu bude kromě dílčích studií monografie shrnující dosažené výsledky, manuál pro učitele s didaktickými doporučeními a návrh implementace výsledků výzkumu do přípravy učitelů.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AN - Psychology

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Project met its objectives. It was used a mixed design. Data: questionnaire, observation, interview, lessons analysis and results of PISA studies. Outcomes: it were described critical areas in mathematics, causes of the most common problems, mapped subjective representations of mathematics and confirmed activating of the of gender stereotypes phenomenon in girls.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2011

  • Realization period - end

    Apr 7, 2016

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP17-GA0-GA-U/03:1

  • Data delivery date

    Jun 28, 2017

Finance

  • Total approved costs

    5,508 thou. CZK

  • Public financial support

    5,508 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK