Critical areas of mathematics at the primary school - analysis of teachers' didactic practices
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 14 (SGA02011GA-ST)
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-11-1740
Alternative language
Project name in Czech
Kritická místa matematiky na základní škole - analýza didaktických praktik učitelů
Annotation in Czech
Projekt se zabývá tzv. kritickými místy učiva matematiky na základní škole, v nichž žáci často selhávají, resp. nezvládají je tak, aby se produktivně rozvíjela jejich matematická gramotnost a její tvořivé využívání. Cílem projektu je tato kritická místa popsat a utřídit rejstřík empirických didaktických postupů, které si vytvářejí zkušení učitelé a které mají žákům pomoci potíže s učivem zvládnout. Na základě analýzy budou identifikovány teoretické principy účinnosti těchto postupů a podmínky aplikace těchto principů ve výuce. Budou provedeny rozsáhlé rešerše relevantních výzkumů ze zemí se srovnatelným kulturním pozadím. Metodologie projektu sestává z kvalitativní části (individuální a skupinové rozhovory, pozorování, klinické experimenty se žáky) a z dotazníkového šetření, které bude sloužit k verifikaci výsledků získaných kvalitativními postupy. Výstupem projektu bude kromě dílčích studií monografie shrnující dosažené výsledky, manuál pro učitele s didaktickými doporučeními a návrh implementace výsledků výzkumu do přípravy učitelů.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
AN - Psychology
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Project met its objectives. It was used a mixed design. Data: questionnaire, observation, interview, lessons analysis and results of PISA studies. Outcomes: it were described critical areas in mathematics, causes of the most common problems, mapped subjective representations of mathematics and confirmed activating of the of gender stereotypes phenomenon in girls.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2011
Realization period - end
Apr 7, 2016
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP17-GA0-GA-U/03:1
Data delivery date
Jun 28, 2017
Finance
Total approved costs
5,508 thou. CZK
Public financial support
5,508 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK