All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Pedagogical content knowledge as a key issue in curricular reform

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 6 (SGA02006GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/06/P037

Alternative language

  • Project name in Czech

    Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy

  • Annotation in Czech

    Navrhovaný projekt se svým zaměřením řadí k výzkumům kurikula, které se pokoušejí propojovat otázky vyučování, učení a učiva. V návaznosti na disertační práci navrhovatele se projekt opírá o koncepty L.S. Shulmana didaktická znalost obsahu a poznatková základna učitelství, které se v mezinárodním pohledu jeví jako nosné a perspektivní pro pedagogický výzkum. Podstatou navrhovaného projektu je diagnostikovat a analyzovat didaktické znalosti obsahu u zkušených učitelů primární školy, které se vztahují kevzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (viz RVP ZV), a tím přispět k probíhající kurikulární reformě. Cílem projektu bude analyzovat a popsat charakteristiky těchto znalostí a procesy jejich utváření a rozvíjení. Přitom bude uplatněna komplexnější výzkumnástrategie zahrnující kvalitativní a kvantitativní metody a techniky sběru a analýzy dat (narativní interview, pojmové mapování, techniky trukturování konceptů, videoanalýzy pedagogického jednání učitele aj.). Předpokládá se, že řešení projektu

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The aims of the project were achieved in accord with the plan. Shulman's concept of Pedagogical Content Knowledge (PCK) was introduced into Czech context in the term Didaktická znalost obsahu (DZO), which is in an agreement with Czech didactic terminolog

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2006

  • Realization period - end

    Dec 31, 2008

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 25, 2008

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP09-GA0-GP-U/03:3

  • Data delivery date

    Jan 22, 2015

Finance

  • Total approved costs

    879 thou. CZK

  • Public financial support

    879 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK