School bullying as a process - a social-cognitive analysis of classroom bullying
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-12-2325
Alternative language
Project name in Czech
Školní šikana jako proces - sociálně kognitivní analýza třídní šikany
Annotation in Czech
Výzkumný projekt se zaměřuje na školní šikanu jako proces u české a slovenské populace dospívajících. Základní soubor žáků 6. a 7. ročníků (N=700) bude doplněn o retrospektivní výpovědi studentů středních škol (N=180), o opakované vyšetření pěti tříd (6.a 7. roč.) s výskytem šikany, o výpovědi třídních učitelů vyšetřených tříd (N=30) a rodičů dotázaných žáků (N=10). Kombinací několika kvalitativních a kvantitativních metod budeme zjišťovat a popisovat různé formy procesu školní šikany, jak je percipován a hodnocen jejími účastníky, se zvláštním zřetelem na hledisko obránců šikanovaných. Na základě analýzy jednotlivých scénářů a vývoje vztahů mezi účastníky budeme zkoumat dynamiku procesu šikany. Předmětem interkulturního porovnání české a slovenské populace dospívajících bude analýza jejich posuzování procesu šikany z etického hlediska. Přínosem výsledků projektu bude hlubší porozumění problematice šikany jakožto procesu a několik doporučení týkající se prevence a intervence.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
A very succesfull project done by both quantitative and qualitative methodology. Probably the best in the topic of school bullying in our country, but also good on international level. Deep insight into the process and the roles of participants. Great number of outputs, the monograph about bullying and some papers are in press.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2012
Realization period - end
Dec 31, 2014
Project status
U - Finished project
Latest support payment
May 16, 2014
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP15-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
May 22, 2015
Finance
Total approved costs
4,248 thou. CZK
Public financial support
4,248 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK