All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

School bullying as a process - a social-cognitive analysis of classroom bullying

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-12-2325

Alternative language

  • Project name in Czech

    Školní šikana jako proces - sociálně kognitivní analýza třídní šikany

  • Annotation in Czech

    Výzkumný projekt se zaměřuje na školní šikanu jako proces u české a slovenské populace dospívajících. Základní soubor žáků 6. a 7. ročníků (N=700) bude doplněn o retrospektivní výpovědi studentů středních škol (N=180), o opakované vyšetření pěti tříd (6.a 7. roč.) s výskytem šikany, o výpovědi třídních učitelů vyšetřených tříd (N=30) a rodičů dotázaných žáků (N=10). Kombinací několika kvalitativních a kvantitativních metod budeme zjišťovat a popisovat různé formy procesu školní šikany, jak je percipován a hodnocen jejími účastníky, se zvláštním zřetelem na hledisko obránců šikanovaných. Na základě analýzy jednotlivých scénářů a vývoje vztahů mezi účastníky budeme zkoumat dynamiku procesu šikany. Předmětem interkulturního porovnání české a slovenské populace dospívajících bude analýza jejich posuzování procesu šikany z etického hlediska. Přínosem výsledků projektu bude hlubší porozumění problematice šikany jakožto procesu a několik doporučení týkající se prevence a intervence.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    A very succesfull project done by both quantitative and qualitative methodology. Probably the best in the topic of school bullying in our country, but also good on international level. Deep insight into the process and the roles of participants. Great number of outputs, the monograph about bullying and some papers are in press.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2012

  • Realization period - end

    Dec 31, 2014

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    May 16, 2014

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP15-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    May 22, 2015

Finance

  • Total approved costs

    4,248 thou. CZK

  • Public financial support

    4,248 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK