Ethical-psychological factors of bullying and coping with it in the primary school
Public support
Provider
Academy of Sciences of the Czech Republic
Programme
Grants of distinctly investigative character focused on the sphere of research pursued at present particularly in the Academy of Sciences of the Czech Republic
Call for proposals
Výzkumné granty 8 (SAV02008-A)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
IAA700250801
Alternative language
Project name in Czech
Eticko-psychologické faktory šikany a jejího zvládání na základní škole
Annotation in Czech
Půjde o analýzu šikany, zvláště jejího etického aspektu. Východiskem bude sociálně-kognitivní teorie. Budeme zkoumat, jak děti chápou šikanu a jak na ni reagují, především intrapsychicky, jak vidí a posuzují osobnost, motivy a jednání agresorů, obětí a dětí, které se zastávají obětí. Hlavní část výzkumu bude probíhat v 5. a 6. ročníku ZŠ, tedy ve věku, kdy jsou žáci již schopni poměrně vyspělé reflexe a kdy lze ještě poměrně snadno identifikovat agresory a oběti. Zde můžeme navázat i na starší práce prof. Říčana. K měření úrovně šikany v jednotlivých třídách bude použita mezinárodně standardní metoda (Olweus), osvědčená i v české verzi. K identifikaci agresorů a obětí bude použita metoda peer nomination. Chápání šikany (atribuce, etické hodnocení) a citové reakce budou zkoumány dotazníky a semiprojektivní metodou. Zaměříme se na rozdíly mezi dívkami a chlapci ve zjišťovaných proměnných a na souvisící vztahy mezi pohlavími, zejména z hlediska zvládání problému šikany samotnými žáky.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Using analysis of children?s concepts, different moral-cognitive evaluations of model bullying situation were shown among aggressors, victims, and defenders. In concrete situational context, aggressors demonstrated more tolerant attitudes toward bullying
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2008
Realization period - end
Dec 31, 2010
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 9, 2010
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP11-AV0-IA-U/02:2
Data delivery date
Jun 28, 2013
Finance
Total approved costs
1,583 thou. CZK
Public financial support
1,583 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK