All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Ethical-psychological factors of bullying and coping with it in the primary school

Public support

  • Provider

    Academy of Sciences of the Czech Republic

  • Programme

    Grants of distinctly investigative character focused on the sphere of research pursued at present particularly in the Academy of Sciences of the Czech Republic

  • Call for proposals

    Výzkumné granty 8 (SAV02008-A)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    IAA700250801

Alternative language

  • Project name in Czech

    Eticko-psychologické faktory šikany a jejího zvládání na základní škole

  • Annotation in Czech

    Půjde o analýzu šikany, zvláště jejího etického aspektu. Východiskem bude sociálně-kognitivní teorie. Budeme zkoumat, jak děti chápou šikanu a jak na ni reagují, především intrapsychicky, jak vidí a posuzují osobnost, motivy a jednání agresorů, obětí a dětí, které se zastávají obětí. Hlavní část výzkumu bude probíhat v 5. a 6. ročníku ZŠ, tedy ve věku, kdy jsou žáci již schopni poměrně vyspělé reflexe a kdy lze ještě poměrně snadno identifikovat agresory a oběti. Zde můžeme navázat i na starší práce prof. Říčana. K měření úrovně šikany v jednotlivých třídách bude použita mezinárodně standardní metoda (Olweus), osvědčená i v české verzi. K identifikaci agresorů a obětí bude použita metoda peer nomination. Chápání šikany (atribuce, etické hodnocení) a citové reakce budou zkoumány dotazníky a semiprojektivní metodou. Zaměříme se na rozdíly mezi dívkami a chlapci ve zjišťovaných proměnných a na souvisící vztahy mezi pohlavími, zejména z hlediska zvládání problému šikany samotnými žáky.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Using analysis of children?s concepts, different moral-cognitive evaluations of model bullying situation were shown among aggressors, victims, and defenders. In concrete situational context, aggressors demonstrated more tolerant attitudes toward bullying

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2008

  • Realization period - end

    Dec 31, 2010

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Mar 9, 2010

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP11-AV0-IA-U/02:2

  • Data delivery date

    Jun 28, 2013

Finance

  • Total approved costs

    1,583 thou. CZK

  • Public financial support

    1,583 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK