Educational Stratification in Taiwan and the Czech Republic: Accessibility of and Heterogeneous Returns to Higher Education
Project goals
This Czech-Taiwanese bilateral research project aims at producing scientific papers examining advanced topics in educational stratification and economic returns to higher education. We plan to use recent data collected from social surveys with nationwide representative samples to explore both the family-school link and the school-work link in both Taiwan and the Czech Republic – two countries with quite different educational systems but similar degrees of economic development. Using advanced methods developed by sociologists and economists, particularly Nobel price winner James Heckman, we will first carry out comparative analyses of educational stratification in the two countries (educational systems, educational values, educational expansion, educational transition, and accessibility of higher education), and then move on to the analysis of heterogeneity in economic returns to higher education, in which educational selectivity plays a key role. The project also takes into account relevant cultural, historical, and institutional contexts in its empirical analyses.
Keywords
educationalattainmentschoolingtransitionequalityeducationalopportunityheterogeneousreturneducationsocialstratificationTaiwanCzechRepublic
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
International projects
Call for proposals
Mezinárodní projekty 6 (SGA02012GA1GC)
Main participants
Ekonomický ústav AV ČR, v. v. i.
ISEA, z.s.Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P404-12-J006
Alternative language
Project name in Czech
Vzdělanostní stratifikace na Taiwanu a v České republice: Dostupnost a heterogenita návratnosti vysokoškolského vzdělání
Annotation in Czech
Česko-Taiwanský bilaterální projekt se zaměřuje na dvě úzce spjatá témata na pomezí sociologie a ekonomie: nerovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání a ekonomická návratnost vysokoškolského vzdělání. Výzkumný tým plánuje využít data z národních reprezentativních šetření k prověření hypotéz týkajících se vazeb mezi rodinou a dosaženým vzděláním a dále mezi vzděláním a trhem práce. Srovnání dvou zemí a rozdílnými systémy vzdělávání, ale podobným stupněm ekonomického rozvoje, bude založeno na velmi rozvinutých metodách stratifikační analýzy a na metodě umožňující identifikovat příčiny heterogenity v ekonomické návratnosti vysokoškolského vzdělání nedávno vyvinuté nositelem Nobelovy ceny Jamesem Heckmanem. V první fázi projektu budou provedeny srovnávací analýzy vzdělávacích systémů a vzdělanostní stratifikace. V návaznosti na zjištění z první fáze bude ve druhé fázi provedena srovnávací analýza heterogenity v ekonomické návratnosti vysokoškolského vzdělání. Výsledky budou interpretovány v relevantních kulturních, historických a institucionálních kontextech.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AO - Sociology, demography
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50401 - Sociology
50402 - Demography
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
50704 - Environmental sciences (social aspects)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project was carried out in accordance with the original plan. The scientific contribution and the outcomes of the project are described adequately, and to a large extent correspond with the research team's ambitions. The publication plans have not been fulfilled completely, as only 6 articles have been published or accepted so far (7-8 promised), however including one high-IF article (2.00).
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2012
Realization period - end
Nov 24, 2016
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP17-GA0-GC-U/01:1
Data delivery date
Jun 30, 2017
Finance
Total approved costs
5,901 thou. CZK
Public financial support
5,901 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
5 901 CZK thou.
Public support
5 901 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AO - Sociology, demography
Solution period
01. 01. 2012 - 24. 11. 2016