All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Language acquisition (L2 acquisition) of Russian native speakers in Czech vs. German language environments

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    International projects

  • Call for proposals

    Mezinárodní projekty 6 (SGA02012GA1GC)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Filozofická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P406-12-J010

Alternative language

  • Project name in Czech

    Nabývání druhého jazyka u rodilých mluvčích ruštiny v českém prostředí ve srovnání s německým

  • Annotation in Czech

    Projekt analyzuje problémy, kterým jsou vystaveni ruskojazyční přistěhovalci z hlediska jazykové integrace do nového komunikačního společenství českého a německého. Předmětem analýzy je komunikační chování příslušníků ruskojazyčné komunity prováděné metodou terénního výzkumu. Proces nabývání jazyka nového prostředí, tj. L2 je sledován prizmatem vlivu strukturní distance kontaktujících jazyků (ruština čeština v české části, resp. ruština němčina v německé části projektu). Metodou analýzy jazykových chyb, rozvoje komunikačních kompetencí a volby komunikačních strategií se sleduje se rozvoj komunikačních schopností v L2. Inovativní je sledování rozdílů akvizice standardní variety a běžné mluvených útvarů. Východiskem pro výzkum jsou existující porovnávací popisy jazyků v obou párech a sociální a demografické popisy ruskojazyčné komunity v ČR, resp. SRN. Metodologicky vychází projekt z teorie jazykového kontaktu.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AI - Linguistics

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project focussed on teaching Czech as a foreign language, where it might have also practical impact. Presentations were given mainly on conferences of minor significance. One of the publications has a purely overview character, two others are just translations of each other (Russian/English), the principal publication has not been presented in printed form yet, in spite of the prolonged term.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2012

  • Realization period - end

    Nov 24, 2016

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP17-GA0-GC-U/01:1

  • Data delivery date

    Jun 30, 2017

Finance

  • Total approved costs

    3,894 thou. CZK

  • Public financial support

    3,894 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK