Language acquisition (L2 acquisition) of Russian native speakers in Czech vs. German language environments
Project goals
The Project analyses challenges faced by Russian-speaking immigrants in terms of language integration in new communication settings Czech and German. Using the field survey method, the analysis concentrates on communication behavior of Russian-speaking community members. The new setting language (L2 acquisition) is monitored through the prism of structural distance impact of the contacting languages (Russian-Czech in the Czech part of the Project and RussianGerman in the German part). The development of L2 communication skills is examined using the method of language mistakes analysis, communication competencies development and communication strategies choice. An innovative direction of the research concentrates on examining differences in acquiring L2 standard and spoken varieties. The research is based on the existing comparative language descriptions in both pairs as well as on social and demographic descriptions of Russian-speaking communities in the CR and Germany. The Project is based methodologically on the theory of language contact.
Keywords
Slavonicstudieslinguisticscontactlinguisticslanguageacquisition (L2 acquisition)
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
International projects
Call for proposals
Mezinárodní projekty 6 (SGA02012GA1GC)
Main participants
Univerzita Karlova / Filozofická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P406-12-J010
Alternative language
Project name in Czech
Nabývání druhého jazyka u rodilých mluvčích ruštiny v českém prostředí ve srovnání s německým
Annotation in Czech
Projekt analyzuje problémy, kterým jsou vystaveni ruskojazyční přistěhovalci z hlediska jazykové integrace do nového komunikačního společenství českého a německého. Předmětem analýzy je komunikační chování příslušníků ruskojazyčné komunity prováděné metodou terénního výzkumu. Proces nabývání jazyka nového prostředí, tj. L2 je sledován prizmatem vlivu strukturní distance kontaktujících jazyků (ruština čeština v české části, resp. ruština němčina v německé části projektu). Metodou analýzy jazykových chyb, rozvoje komunikačních kompetencí a volby komunikačních strategií se sleduje se rozvoj komunikačních schopností v L2. Inovativní je sledování rozdílů akvizice standardní variety a běžné mluvených útvarů. Východiskem pro výzkum jsou existující porovnávací popisy jazyků v obou párech a sociální a demografické popisy ruskojazyčné komunity v ČR, resp. SRN. Metodologicky vychází projekt z teorie jazykového kontaktu.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project focussed on teaching Czech as a foreign language, where it might have also practical impact. Presentations were given mainly on conferences of minor significance. One of the publications has a purely overview character, two others are just translations of each other (Russian/English), the principal publication has not been presented in printed form yet, in spite of the prolonged term.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2012
Realization period - end
Nov 24, 2016
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP17-GA0-GC-U/01:1
Data delivery date
Jun 30, 2017
Finance
Total approved costs
3,894 thou. CZK
Public financial support
3,894 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
3 894 CZK thou.
Public support
3 894 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AI - Linguistics
Solution period
01. 01. 2012 - 24. 11. 2016