All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Active control of 2 axle railway bogies with independently rotating wheels

Project goals

Wheelset with independently rotating wheels (IRW) seems to be an alternative of a conventional wheelset offering reduced wear, improved high speed stability or decreased vehicle floor height. By the other hand, when wheelset's wheels are allowed to rotate independently, essential principle of centering wheelset to the track axis is eliminated. With exception of low floor tramcars, wheelsets with independently rotating wheels are not to be found on existing railway vehicles. Negative consequences ofsubstantial centering forces elimination are one of the main purposes.Application of actuators and feedback control on railway bogie with independently rotating wheels seems to be a perspective way for the future of railway running gears. This approach offerssatisfaction of conflicting and purely mechanically virtually unrealizable requirements.Main goal of this project is to build simulation models, to choose appropriate configuration of actuators and sensors and subsequently design, optimize and

Keywords

railway vehiclesactive conrolbogiewheelsetindependently rotating wheels

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 8 (SGA02008GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    101/08/P174

Alternative language

  • Project name in Czech

    Aktivní řízení dvounápravových podvozků kolejových vozidel s volnými koly

  • Annotation in Czech

    Dvojkolí s volnými koly se jeví jako alternativa konvenčního dvojkolí nabízející snížené opotřebení a lepší stabilitu při vysokých rychlostech nebo snížení výšky podlahy vozidla. Na druhé straně s umožněním nezávislé rotace kol mizí základní mechanismuscentrování dvojkolí v ose koleje. S výjimkou nízkopodlažních tramvají se s dvojkolími s volnými koly na současných kolejových vozidlech nesetkáme. Jednou z hlavních příčin jsou právě negativní důsledky výrazné eliminace sil navracejících dvojkolí do osykoleje.Použití aktivních prvků a zpětnovazební regulace v podvozku s volnými koly se jeví jako perspektivní cesta pro budoucnost pojezdů kolejových vozidel. Tento přístup nabízí využití výhod dvojkolí s volnými koly při současné, čistě mechanicky prakticky nedosažitelné, eliminaci nevýhod. Cílem projektu je na základě simulačních modelů zvolit vhodný princip uspořádání akčních členů a senzorů a navrhnout, zoptimalizovat a experimentálně ověřit algoritmus aktivního řízení dvounápravového podvozku

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    JO - Land transport systems and equipment

  • CEP - secondary branch

    JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation

  • CEP - another secondary branch

  • 20104 - Transport engineering
    20201 - Electrical and electronic engineering

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    .

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2008

  • Realization period - end

    Dec 31, 2009

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 22, 2009

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP10-GA0-GP-U/03:3

  • Data delivery date

    Mar 1, 2016

Finance

  • Total approved costs

    421 thou. CZK

  • Public financial support

    421 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

421 CZK thou.

Public support

421 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

JO - Land transport systems and equipment

Solution period

01. 01. 2008 - 31. 12. 2009