Active control of 2 axle railway bogies with independently rotating wheels
Project goals
Wheelset with independently rotating wheels (IRW) seems to be an alternative of a conventional wheelset offering reduced wear, improved high speed stability or decreased vehicle floor height. By the other hand, when wheelset's wheels are allowed to rotate independently, essential principle of centering wheelset to the track axis is eliminated. With exception of low floor tramcars, wheelsets with independently rotating wheels are not to be found on existing railway vehicles. Negative consequences ofsubstantial centering forces elimination are one of the main purposes.Application of actuators and feedback control on railway bogie with independently rotating wheels seems to be a perspective way for the future of railway running gears. This approach offerssatisfaction of conflicting and purely mechanically virtually unrealizable requirements.Main goal of this project is to build simulation models, to choose appropriate configuration of actuators and sensors and subsequently design, optimize and
Keywords
railway vehiclesactive conrolbogiewheelsetindependently rotating wheels
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 8 (SGA02008GA1PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
101/08/P174
Alternative language
Project name in Czech
Aktivní řízení dvounápravových podvozků kolejových vozidel s volnými koly
Annotation in Czech
Dvojkolí s volnými koly se jeví jako alternativa konvenčního dvojkolí nabízející snížené opotřebení a lepší stabilitu při vysokých rychlostech nebo snížení výšky podlahy vozidla. Na druhé straně s umožněním nezávislé rotace kol mizí základní mechanismuscentrování dvojkolí v ose koleje. S výjimkou nízkopodlažních tramvají se s dvojkolími s volnými koly na současných kolejových vozidlech nesetkáme. Jednou z hlavních příčin jsou právě negativní důsledky výrazné eliminace sil navracejících dvojkolí do osykoleje.Použití aktivních prvků a zpětnovazební regulace v podvozku s volnými koly se jeví jako perspektivní cesta pro budoucnost pojezdů kolejových vozidel. Tento přístup nabízí využití výhod dvojkolí s volnými koly při současné, čistě mechanicky prakticky nedosažitelné, eliminaci nevýhod. Cílem projektu je na základě simulačních modelů zvolit vhodný princip uspořádání akčních členů a senzorů a navrhnout, zoptimalizovat a experimentálně ověřit algoritmus aktivního řízení dvounápravového podvozku
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2008
Realization period - end
Dec 31, 2009
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 22, 2009
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP10-GA0-GP-U/03:3
Data delivery date
Mar 1, 2016
Finance
Total approved costs
421 thou. CZK
Public financial support
421 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
421 CZK thou.
Public support
421 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
JO - Land transport systems and equipment
Solution period
01. 01. 2008 - 31. 12. 2009