All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Components of transitivity analysis of Czech sentences (emergent grammar approach)

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 8 (SGA02008GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    405/08/P157

Alternative language

  • Project name in Czech

    Analýza příznaků vysoké a nízké tranzitivity českých vět (z hlediska emergentní gramatiky)

  • Annotation in Czech

    Předkládaný projekt se zaměřuje na analýzu příznaků vysoké a nízké tranzitivity a jejich vzájemných vztahů. Teoretickým východiskem pojetí tranzitivity jako vlastnosti věty, která je určována přítomností či nepřítomností příznaků projevujících se na rovině morfosyntaxe či sémantiky, je přístup navržený v rámci tzv. emergentní gramatiky. Analýza bude provedena na základě textů uložených v Českém národním korpusu. Cílem navrhovaného projektu je detailnější poznání tranzitivity obecně, a to jak její vnitřní struktury (tzn. vztahy mezi příznaky), tak vztahu tranzitivity i jejich jednotlivých příznaků k faktorům vnějším (forma jazyka, typ textu atd.) Navrhovaný projekt se bude také zabývat možnostmi využití zjištěných poznatků ve výuce mateřského jazyka. Výsledky výzkumu budou prezentovány formou odborných studií a konferenčních vystoupení.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AI - Linguistics

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project was focused on the analysis of transitivity within the methodological framework proposed by P. Hopper and S. Thompson. The main goal of the project was to test the transitivity hypothesis and to observe the relationships among particular transitivity parameters (e.g., degree of correlation). However, the executed tests have not corroborated the predictions deduced from the transitivi

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2008

  • Realization period - end

    Dec 31, 2010

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 16, 2010

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP11-GA0-GP-U/04:3

  • Data delivery date

    Mar 20, 2015

Finance

  • Total approved costs

    465 thou. CZK

  • Public financial support

    465 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK