All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Modeling of theoretical concepts of learning

Project goals

The point of suggested project is in study of theoretical concepts of human learning. Regarding to their latent character the statistical methods for modeling the stochastic processes, especially models with latent variables, will be used. Latentcharacter of the theoretical concept leads to the necessity of indirect measurement of manifest variables (they are not directly measurable). Therefore we suppose the methods of qualitative analysis will be used. At present the factor analysis is usedfor modeling the theoretical concepts, but they seen to inappropriate for analyzing binary data. Binary data will be analyze mainly by Rasch model of item response theory in the frame of this project. Considering that these models are relatively young alot of problems have not been solved yet. In this project we will focus specially on the question of difficulty parameter in the context of Guttman scale which is special case of Rasch model. We will also focus on guessing parameter of Rasch model and on

Keywords

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 2 (SGA02002GA-PD)

  • Main participants

    Západočeská univerzita v Plzni / Fakulta pedagogická

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Modelování teoretických konceptů učení

  • Annotation in Czech

    Podstata navrhovaného projektu spočívá ve studiu teoretických konceptů učení člověka. Vzhledem k jejich latentní povaze bude při výzkumu použito statistických metod pro modelování stochastických procesů, zejména modelů s latentními proměnnými. Z latentnípovahy teoretických konceptů vyplývá i nutnost nepřímého asociativního měření manifestních proměnných při jejich identifikaci, proto předpokládáme využití metod kvalitativní analýzy. V současnosti se pro modelování teoretických vlastností používá zejménametod faktorové analýzy, avšak ty se jeví jako nevhodné v případě analýzy binárních dat. Ta budou v rámci projektu analyzována zejména Raschovými modely teorie položkových odpovědí. Vzhledem k tomu, že se jedná o modely stále ještě relativně mladé,zůstává zde řada problémů nezodpovězena. V tomto projektu se zaměříme především na otázky vlastností parametru obtížnosti v kontextu Guttmanovy škály jako zvláštního případu Raschova modelu, eliminace "guessing" efektu v Raschově modelu a na parametry

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    BB - Applied statistics, operational research

  • CEP - another secondary branch

  • 10103 - Statistics and probability
    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The solution of project has run according to the supposed proposal. The usage of Rasch model in the rating scale development has been investigated. The rating scale of ball handling skills and motor learning in children has been developed and standardize

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2002

  • Realization period - end

    Jan 1, 2004

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP/2005/GA0/GA05GP/U/N/A:8

  • Data delivery date

    Jul 23, 2008

Finance

  • Total approved costs

    299 thou. CZK

  • Public financial support

    299 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

299 CZK thou.

Public support

299 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AM - Pedagogy and education

Solution period

01. 01. 2002 - 01. 01. 2004