Modeling of theoretical concepts of learning
Project goals
The point of suggested project is in study of theoretical concepts of human learning. Regarding to their latent character the statistical methods for modeling the stochastic processes, especially models with latent variables, will be used. Latentcharacter of the theoretical concept leads to the necessity of indirect measurement of manifest variables (they are not directly measurable). Therefore we suppose the methods of qualitative analysis will be used. At present the factor analysis is usedfor modeling the theoretical concepts, but they seen to inappropriate for analyzing binary data. Binary data will be analyze mainly by Rasch model of item response theory in the frame of this project. Considering that these models are relatively young alot of problems have not been solved yet. In this project we will focus specially on the question of difficulty parameter in the context of Guttman scale which is special case of Rasch model. We will also focus on guessing parameter of Rasch model and on
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 2 (SGA02002GA-PD)
Main participants
Západočeská univerzita v Plzni / Fakulta pedagogická
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Modelování teoretických konceptů učení
Annotation in Czech
Podstata navrhovaného projektu spočívá ve studiu teoretických konceptů učení člověka. Vzhledem k jejich latentní povaze bude při výzkumu použito statistických metod pro modelování stochastických procesů, zejména modelů s latentními proměnnými. Z latentnípovahy teoretických konceptů vyplývá i nutnost nepřímého asociativního měření manifestních proměnných při jejich identifikaci, proto předpokládáme využití metod kvalitativní analýzy. V současnosti se pro modelování teoretických vlastností používá zejménametod faktorové analýzy, avšak ty se jeví jako nevhodné v případě analýzy binárních dat. Ta budou v rámci projektu analyzována zejména Raschovými modely teorie položkových odpovědí. Vzhledem k tomu, že se jedná o modely stále ještě relativně mladé,zůstává zde řada problémů nezodpovězena. V tomto projektu se zaměříme především na otázky vlastností parametru obtížnosti v kontextu Guttmanovy škály jako zvláštního případu Raschova modelu, eliminace "guessing" efektu v Raschově modelu a na parametry
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
BB - Applied statistics, operational research
CEP - another secondary branch
—
10103 - Statistics and probability
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The solution of project has run according to the supposed proposal. The usage of Rasch model in the rating scale development has been investigated. The rating scale of ball handling skills and motor learning in children has been developed and standardize
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2002
Realization period - end
Jan 1, 2004
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/2005/GA0/GA05GP/U/N/A:8
Data delivery date
Jul 23, 2008
Finance
Total approved costs
299 thou. CZK
Public financial support
299 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
299 CZK thou.
Public support
299 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2002 - 01. 01. 2004