Social Skills of Teachers and Possibilities of their Development
Project goals
The project is focused on the issue of social skills of teachers in broad framework of educational and social psychology. It links up to the thesis, which subject were social skills of primary school teachers and possibilities of their development by specificly modified Dutch method VTI - Video Training of Interactions. This method focuses by video tape analyses on the improvement of an communication, on the searching and the development of teacher's self sources and on the development of his/her positive sides. The suggested research project will deal with particular analysis of interaction and communication in schools, with teacher's personality and his/her skills, that help to develop relationship between teacher and pupil/student and learningrelations. An analysis of an current state of pre- and postgraduate teachers education in psychosocial area in our country and abroad is also included in this project and one of the aims is also to elaborate an suggestion/method document for teachers'
Keywords
social skillsinteraction and communicationsocial climateselfreflectionfeed-backvideo train
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 7 (SGA02007GA1PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/07/P120
Alternative language
Project name in Czech
Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení
Annotation in Czech
Projekt je zaměřen na problematiku sociálních dovedností učitelů v širším rámci pedagogické a sociální psychologie. Navazuje na disertační práci, jejímž tématem byly sociální dovednosti učitelů ZŠ a možnosti jejich rozvíjení pomocí specificky upravené metody VTI - videotrénink interakcí. Tato metoda se prostřednictvím rozborů videonahrávek soustředí na zlepšení komunikace, na hledání a rozvíjení vlastních zdrojů učitele a rozvíjení jeho pozitivních stránek. Navrhovaný výzkumný projekt se bude zabývat podrobnou analýzou interakce a komunikace ve škole, osobností učitele a jeho dovednostmi, které pomáhají rozvíjet vztah učitele a žáka/studenta a vztahy k učivu. Do projektu je zahrnuta i analýza současného stavu pre- i postgraduálního vzdělávání učitelůvoblasti psychosociální u nás i v zahraničí a jedním z cílů je i vypracování návrhu/metodického materiálu pro vzdělávání a přípravu učitelů v této oblasti.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2007
Realization period - end
Dec 31, 2009
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 22, 2009
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP10-GA0-GP-U/03:3
Data delivery date
Mar 1, 2016
Finance
Total approved costs
961 thou. CZK
Public financial support
961 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
961 CZK thou.
Public support
961 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2007 - 31. 12. 2009