All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Social Skills of Teachers and Possibilities of their Development

Project goals

The project is focused on the issue of social skills of teachers in broad framework of educational and social psychology. It links up to the thesis, which subject were social skills of primary school teachers and possibilities of their development by specificly modified Dutch method VTI - Video Training of Interactions. This method focuses by video tape analyses on the improvement of an communication, on the searching and the development of teacher's self sources and on the development of his/her positive sides. The suggested research project will deal with particular analysis of interaction and communication in schools, with teacher's personality and his/her skills, that help to develop relationship between teacher and pupil/student and learningrelations. An analysis of an current state of pre- and postgraduate teachers education in psychosocial area in our country and abroad is also included in this project and one of the aims is also to elaborate an suggestion/method document for teachers'

Keywords

social skillsinteraction and communicationsocial climateselfreflectionfeed-backvideo train

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 7 (SGA02007GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/07/P120

Alternative language

  • Project name in Czech

    Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení

  • Annotation in Czech

    Projekt je zaměřen na problematiku sociálních dovedností učitelů v širším rámci pedagogické a sociální psychologie. Navazuje na disertační práci, jejímž tématem byly sociální dovednosti učitelů ZŠ a možnosti jejich rozvíjení pomocí specificky upravené metody VTI - videotrénink interakcí. Tato metoda se prostřednictvím rozborů videonahrávek soustředí na zlepšení komunikace, na hledání a rozvíjení vlastních zdrojů učitele a rozvíjení jeho pozitivních stránek. Navrhovaný výzkumný projekt se bude zabývat podrobnou analýzou interakce a komunikace ve škole, osobností učitele a jeho dovednostmi, které pomáhají rozvíjet vztah učitele a žáka/studenta a vztahy k učivu. Do projektu je zahrnuta i analýza současného stavu pre- i postgraduálního vzdělávání učitelůvoblasti psychosociální u nás i v zahraničí a jedním z cílů je i vypracování návrhu/metodického materiálu pro vzdělávání a přípravu učitelů v této oblasti.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

  • 50101 - Psychology (including human - machine relations)
    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
    50103 - Cognitive sciences
    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    .

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2007

  • Realization period - end

    Dec 31, 2009

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 22, 2009

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP10-GA0-GP-U/03:3

  • Data delivery date

    Mar 1, 2016

Finance

  • Total approved costs

    961 thou. CZK

  • Public financial support

    961 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

961 CZK thou.

Public support

961 CZK thou.

0%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AN - Psychology

Solution period

01. 01. 2007 - 31. 12. 2009