Typology of Physical Education Teachers depending on their patterns of interaction
Project goals
The proposed project can be classified into the category of pedagogical interaction, which aims to clarify the processes of mutual information exchange among participants of the educational process. Following the dissertation of the proposer the projectis based on Leary´s theory of interpersonal behaviour, which has been adapted for educational purposes not only abroad, but also in the Czech Republic.The essence of the project is to diagnose interaction patterns of physical education teachers at lowersecondary schools and subsequently propose their typology. In this process a complex research strategy will be applied including quantitative and qualitative methods and techniques of data gathering and analysis. It concerns mainly videoanalysis of pedagogical interaction, the questionnaire on teacher interaction (QTI), interviews based on stimulated recall.The expected output of the project is considered to be the analysis of interaction patterns of teachers and the proposal of teachers´ typology
Keywords
typologyinteractionpatterns of interactioninteraction style of teacherphysical education
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 8 (SGA02008GA1PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/08/P252
Alternative language
Project name in Czech
Typologie učitelů tělesné výchovy z hlediska jejich interakčních vzorců
Annotation in Czech
Navrhovaný projekt se svým zaměřením řadí do výzkumů pedagogické interakce, které slouží k objasňování procesů vzájemné výměny informací mezi účastníky pedagogického procesu. V návaznosti na disertační práci navrhovatelky projekt vychází z Learyho teorieinterpersonálního chování, která je pro pedagogické účely rozpracovávána nejen v zahraničí, ale i u nás. Podstatou navrhovaného projektu je diagnostikovat interakční vzorce učitelů tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ a na základě toho vytvořit jejich typologii. Přitom bude uplatněna komplexnější výzkumná strategie zahrnující kvantitativní a kvalitativní metody a techniky sběru a analýzy dat. Jedná se zejména o videoanalýzu pedagogické interakce, dotazník interakčního stylu učitele (QTI), rozhovory nazákladěstimulovaného vybavování. Předpokládaný přínos projektu spočívá v analýze interakčních vzorců učitelů a ve vytvoření typologie učitelů, dále v posouzení předností a limitů navrhované výzkumné strategie. Praktický přínos projektu spočívá v
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project focused on developing a typology of physical education teachers on the basis of interaction patterns that they employ in teaching. In the framework of the project, the following aims were pursued: a) to diagnose interaction patterns of lower-secondary physical education teachers using the QTI questionnaire; b) to carry out an analysis of these interaction patterns using video recordin
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2008
Realization period - end
Dec 31, 2010
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 16, 2010
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP11-GA0-GP-U/04:3
Data delivery date
Mar 20, 2015
Finance
Total approved costs
846 thou. CZK
Public financial support
846 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
846 CZK thou.
Public support
846 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2008 - 31. 12. 2010