Social stereotypes in perception of human faces and their relation to the self-concept of judged individuals
Project goals
Social stereotypes in perception of human face are socially wide spread phenomenon. ?Self-fulfilling? prophecy theory presumes that stereotypes can influence the development of expected personality. The opposite effect presumes ?self-defeating prophecy?theory where individual develops exactly opposite personality traits than there were expected. In our study we will concentrate on finding possible effects social stereotypes on personality and self-concept of judged individuals. We suppose that stereotypically attributed individuals with lower level of socially desirable characteristics can have - as the consequence of internalization of these stereotypes ? lower evaluated self-concept. Self-concept will be evaluated with help of the Well - Being Questionnaire, Rosenberg Self-Esteem Scale. The aim of our study is to find out whether this factor is in relation to acceptation or rejection of stereotypes. The innovative aspect of our approach consists of aiming at self-concept of judged individual to obtain a more precise understanding of mechanisms of social stereotypes influence.
Keywords
socialstereotypesfaceperceptionattractivenessself-conceptself-esteemwell-being
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 10 (SGA02010GA1PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-10-P322
Alternative language
Project name in Czech
Sociální stereotypy v percepci lidské tváře ve vztahu k celkovému sebepojetí hodnoceného jedince
Annotation in Czech
Sociální stereotypy ve vnímání lidské tváře jsou ve společnosti široce rozšířeny. Hypotéza ?sebe-naplňujícího se proroctví´? předpokládá, že tyto stereotypy mohou působit na vznik stereotypně očekávaných osobnostních rysů u posuzovaného člověka. Opačnýefekt předpokládá ?sebevyvracející se proroctví?, kdy jedinec vyvine přesně opačné osobnostní rysy, než jsou od něho očekávány. V naší studii se zaměříme na nalezení možných dopadů sociálních stereotypů na osobnost a celkové sebepojetí hodnoceného jedince. Předpokládáme že, jednotlivci stereotypně hodnocení jako jedinci s menší mírou společensky pozitivně oceňovaných vlastností mohou v důsledku internalizace těchto stereotypů dosahovat také i nižšího skóre v celkovém sebepojetí. Sebepojetí bude u hodnocených osob objektivizováno pomocí standardizovaných dotazníků: self-esteem, well-being. Cílem naší studie je zjistit, zda tento faktor ovlivní přijetí či odmítnutí sociálního stereotypu. Inovace projektu spočívá v obrácení pozornosti na sebepojetí hodnocené osoby, za účelem hlubšího pochopení mechanismu působení sociálních stereotypů.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The researcher delivers a lot of findings promised in the project proposal and answered the hypothesis. However, the final report doesn't refer to a broader context of this issue. It is only poorly discussed. This is possible to accept with a post-doc project, however, author have to improve her outcome in next projects.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2010
Realization period - end
Dec 31, 2012
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2012
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP13-GA0-GP-U/03:3
Data delivery date
May 2, 2016
Finance
Total approved costs
1,725 thou. CZK
Public financial support
1,725 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 725 CZK thou.
Public support
1 725 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AC - Archaeology, anthropology, ethnology
Solution period
01. 01. 2010 - 31. 12. 2012