All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Opportunities to develop problem solving competence in textbooks and in the classroom

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 12 (SGA02012GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-12-P059

Alternative language

  • Project name in Czech

    Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce

  • Annotation in Czech

    Cílem kurikulární reformy aktuálně probíhající v České republice je zavést do školní výuky novou kulturu vyučování a učení. V této souvislosti se v odborné terminologii etabloval termín klíčové kompetence, který reprezentuje hlavní cílovou kategorii školního vzdělávání. Ačkoliv důraz na rozvíjení klíčových kompetencní je v kurikulárních dokumentech deklarován již od roku 2001, nejsou k dispozici spolehlivá výzkumná data, která by potvrdila či vyvrátila, zda jsou klíčové kompetence skutečně utvářeny a rozvíjeny v učebnicích a ve školní výuce. Vycházíme z předpokladu, že usuzovat na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí je možné na základě analýzy učebních úloh.V navrhovaném výzkumném projektu se exemplárně zaměřujeme na kompetenci k řešení problémů,která je v českých kurikulárních dokumentech pojímána jako klíčová.Účelem výzkumu je zhodnotit vybrané aspekty učebních úloh v učebnicích a výuce zeměpisu a zjistit, do jaké míry tyto učební úlohy směřují k utváření a rozvíjení kompetence k řešení problémů a přispívají tak k implementaci nové kultury vyučování a učení do školní výuky.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project proceeded according to the approaches proposed in the project proposal.The aims of the project (especially ?to develop a reliable system of categories for evaluating the textbooks and instruction, with regard to the development of problem solving competence? and verify it empirically) and intended publication outputs of the project were fulfilled.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2012

  • Realization period - end

    Dec 31, 2014

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Mar 31, 2014

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP15-GA0-GP-U/02:2

  • Data delivery date

    May 6, 2016

Finance

  • Total approved costs

    1,362 thou. CZK

  • Public financial support

    1,362 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK