Opportunities to develop problem solving competence in textbooks and in the classroom
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 12 (SGA02012GA1PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-12-P059
Alternative language
Project name in Czech
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce
Annotation in Czech
Cílem kurikulární reformy aktuálně probíhající v České republice je zavést do školní výuky novou kulturu vyučování a učení. V této souvislosti se v odborné terminologii etabloval termín klíčové kompetence, který reprezentuje hlavní cílovou kategorii školního vzdělávání. Ačkoliv důraz na rozvíjení klíčových kompetencní je v kurikulárních dokumentech deklarován již od roku 2001, nejsou k dispozici spolehlivá výzkumná data, která by potvrdila či vyvrátila, zda jsou klíčové kompetence skutečně utvářeny a rozvíjeny v učebnicích a ve školní výuce. Vycházíme z předpokladu, že usuzovat na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí je možné na základě analýzy učebních úloh.V navrhovaném výzkumném projektu se exemplárně zaměřujeme na kompetenci k řešení problémů,která je v českých kurikulárních dokumentech pojímána jako klíčová.Účelem výzkumu je zhodnotit vybrané aspekty učebních úloh v učebnicích a výuce zeměpisu a zjistit, do jaké míry tyto učební úlohy směřují k utváření a rozvíjení kompetence k řešení problémů a přispívají tak k implementaci nové kultury vyučování a učení do školní výuky.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project proceeded according to the approaches proposed in the project proposal.The aims of the project (especially ?to develop a reliable system of categories for evaluating the textbooks and instruction, with regard to the development of problem solving competence? and verify it empirically) and intended publication outputs of the project were fulfilled.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2012
Realization period - end
Dec 31, 2014
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 31, 2014
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP15-GA0-GP-U/02:2
Data delivery date
May 6, 2016
Finance
Total approved costs
1,362 thou. CZK
Public financial support
1,362 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK