Textbook use in lower secondary schools
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 11 (SGA02008GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/08/0570
Alternative language
Project name in Czech
Užívání učebnic na 2. stupni základní školy
Annotation in Czech
Tradiční učebnice zůstává i přes nástup elektronických médií stále nezbytnou součástí výuky. Předpokládáme, že učitelé spoléhají na učebnice při plánování výuky nejen jako na primární zdroj informací, ale zřejmě i při didaktickém zpracování hodin. Výzkumných zjištění v oblasti užívání učebnic v reálné výuce máme ovšem k dispozici velmi málo. Cílem předpokládaného výzkumu je identifikovat roli, kterou hrají učebnice při vyučování a učení. Roli učebnice definujeme pomocí čtyř kategorií: vlivu učebnice navýuku, frekvence a délky užívání učebnic, činností učitele s učebnicí a činností žáka s učebnicí. Zkoumání bude založeno na srovnání začínajících a zkušených učitelů. Budou identifikovány základní styly užívání učebnic učitelem a žákem a ověřovány některé faktory, které styl užívání ovlivňují. Výzkumná zjištění funkcí, které učebnice v reálné výuce skutečně plní, mají zásadní význam pro tvorbu kvalitních učebnic a pro kritéria, podle nichž se učebnice hodnotí. Závěry budou, mimo jiné,
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The research project focused on the issues of textbook use. The main aim was to identify the role the textbooks play in the teaching and learning in lower secondary schools and to verify some factors that may impact on it. The role of textbooks was conceptualized and analyzed from several viewpoints, changing conceptions of the role of textbooks related to changing views and theories concerning t
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2008
Realization period - end
Dec 31, 2010
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 16, 2010
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP11-GA0-GA-U/03:3
Data delivery date
Feb 9, 2015
Finance
Total approved costs
867 thou. CZK
Public financial support
867 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK