All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Textbook use in lower secondary schools

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 11 (SGA02008GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/08/0570

Alternative language

  • Project name in Czech

    Užívání učebnic na 2. stupni základní školy

  • Annotation in Czech

    Tradiční učebnice zůstává i přes nástup elektronických médií stále nezbytnou součástí výuky. Předpokládáme, že učitelé spoléhají na učebnice při plánování výuky nejen jako na primární zdroj informací, ale zřejmě i při didaktickém zpracování hodin. Výzkumných zjištění v oblasti užívání učebnic v reálné výuce máme ovšem k dispozici velmi málo. Cílem předpokládaného výzkumu je identifikovat roli, kterou hrají učebnice při vyučování a učení. Roli učebnice definujeme pomocí čtyř kategorií: vlivu učebnice navýuku, frekvence a délky užívání učebnic, činností učitele s učebnicí a činností žáka s učebnicí. Zkoumání bude založeno na srovnání začínajících a zkušených učitelů. Budou identifikovány základní styly užívání učebnic učitelem a žákem a ověřovány některé faktory, které styl užívání ovlivňují. Výzkumná zjištění funkcí, které učebnice v reálné výuce skutečně plní, mají zásadní význam pro tvorbu kvalitních učebnic a pro kritéria, podle nichž se učebnice hodnotí. Závěry budou, mimo jiné,

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The research project focused on the issues of textbook use. The main aim was to identify the role the textbooks play in the teaching and learning in lower secondary schools and to verify some factors that may impact on it. The role of textbooks was conceptualized and analyzed from several viewpoints, changing conceptions of the role of textbooks related to changing views and theories concerning t

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2008

  • Realization period - end

    Dec 31, 2010

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 16, 2010

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP11-GA0-GA-U/03:3

  • Data delivery date

    Feb 9, 2015

Finance

  • Total approved costs

    867 thou. CZK

  • Public financial support

    867 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK