All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Education of a pupil with a different mother tongue in terms of teacher's training

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 7 (SGA02007GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/07/P053

Alternative language

  • Project name in Czech

    Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele

  • Annotation in Czech

    Podstatou navrhovaného projektu jsou výzkumy spojené s rozvojem teorie zaměřené na výuku žáků s jiným mateřským jazykem než je jazyk vyučovací. Jde především o žáky cizince žijící rozptýleně a navštěvující školní výuku společně s většinovou populací. Počet těchto žáků v České republice každoročně stoupá, škola a učitelé by jim podle vzdělávací dokumentace měli věnovat zvýšenou pozornost. Záměrem projektu je proto přispět rozvoji teorie poznáním problematiky výuky těch žáků, kteří plně neovládají vyučovací jazyk. Kvalitativním výzkumem budou vymezeny typické obtíže těchto žáků ve výuce a způsoby, jakým je učitelé řeší. Bližší zaměření bude na způsob vedení dialogu mezi učitelem a žákem v této situaci, na odlišné vnímání významných pojmů uvedenýmižáky zjišťované podle prototypů pojmů. Na základě zjištění provedených kvantitativními výzkumnými metodami (dotazník) bude vymezen soubor požadavků na přípravu učitelů pro výuku žáků s odlišným mateřským jazykem.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project focused on the development of cognition associated with the instruction of pupils with a different mother tongue. In our conditions such pupils attend schools where the instruction language is Czech which they do not master at all or partiall

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2007

  • Realization period - end

    Dec 31, 2008

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 25, 2008

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP09-GA0-GP-U/03:3

  • Data delivery date

    Jan 22, 2015

Finance

  • Total approved costs

    262 thou. CZK

  • Public financial support

    262 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK