Language Forms and Their Impact on the Cognitive Processes Devepopment
Project goals
The research project is aimed at the study of qualitative aspects of CLIL (Content and Language Integrated Learning). CLIL lies on the boundary between research in mathematics education, applied linguistics, and psychology. It is an innovative approach to learning representing a new trend in education. The research will focus on the influence of learning in a foreign language on the development of cognitive processes, especially with regards to (a) diagnostics of possible emotional barriers related to the use of CLIL and their analysis, (b) the study of changes in teachers and students' competences in CLIL, (c) the proposal of suitable teaching strategies, and their trying and testing. Attention will be paid to the interaction of the three languages: Czech as the mother tongue (L1), English as a foreign language (L2) and the language of mathematics (L3). From the psychological point of view, two levels of knowledge can be exemplified in the project: On a more general level, our knowledge of the way
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 1 (SGA02002GA-ST)
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Různé podoby jazyka a jejich vliv na formování poznávacích procesů
Annotation in Czech
Tématem výzkumného projektu je studium kvalitativních aspektů CLIL (Content and Language Integrated Learning - integrace jazykové a odborné výuky). CLIL leží na hranici mezi výzkumem v didaktice matematiky, aplikované lingvistice a psychologii. Je to inovační vzdělávací přístup, který představuje jednu z významných kurikulárních inovací ve vyučování. Výzkum bude zaměřen na zkoumání vlivů, které má učení v cizím jazyce na rozvoj poznávacích procesů, a to zejména na (a) diagnostiku a analýzu emočních bariér, které s sebou CLIL přináší, (b) diagnostiku změn v kompetencích učitele a žáka při CLIL, (c) studium odpovídajících aktivizujících forem výuky. Hlavní pozornost bude věnována interakci tří jazyků při formování poznávacích procesů: češtiny jako mateřského jazyka (L1), angličtiny jako cizího jazyka (L2) a jazyka matematiky (L3). V navrhovaném projektu jde z psychologického hlediska o dvě úrovně zkoumání: Na obecnější úrovni bychom měli dosáhnout prohloubení poznání způsobu, jakým řeč ovlivňuje
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project was a part of longitudinal research into aspects of teaching through a foreign language (Content and Language Integrated Learning - CLIL) for students of different ages at different levels and types of schools. It was aimed at exploring the r
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2002
Realization period - end
Jan 1, 2004
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/2005/GA0/GA05GA/U/N/B:7
Data delivery date
Jun 2, 2008
Finance
Total approved costs
1,980 thou. CZK
Public financial support
1,166 thou. CZK
Other public sources
814 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 980 CZK thou.
Public support
1 166 CZK thou.
58%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2002 - 01. 01. 2004