All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Language Forms and Their Impact on the Cognitive Processes Devepopment

Project goals

The research project is aimed at the study of qualitative aspects of CLIL (Content and Language Integrated Learning). CLIL lies on the boundary between research in mathematics education, applied linguistics, and psychology. It is an innovative approach to learning representing a new trend in education. The research will focus on the influence of learning in a foreign language on the development of cognitive processes, especially with regards to (a) diagnostics of possible emotional barriers related to the use of CLIL and their analysis, (b) the study of changes in teachers and students' competences in CLIL, (c) the proposal of suitable teaching strategies, and their trying and testing. Attention will be paid to the interaction of the three languages: Czech as the mother tongue (L1), English as a foreign language (L2) and the language of mathematics (L3). From the psychological point of view, two levels of knowledge can be exemplified in the project: On a more general level, our knowledge of the way

Keywords

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 1 (SGA02002GA-ST)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Různé podoby jazyka a jejich vliv na formování poznávacích procesů

  • Annotation in Czech

    Tématem výzkumného projektu je studium kvalitativních aspektů CLIL (Content and Language Integrated Learning - integrace jazykové a odborné výuky). CLIL leží na hranici mezi výzkumem v didaktice matematiky, aplikované lingvistice a psychologii. Je to inovační vzdělávací přístup, který představuje jednu z významných kurikulárních inovací ve vyučování. Výzkum bude zaměřen na zkoumání vlivů, které má učení v cizím jazyce na rozvoj poznávacích procesů, a to zejména na (a) diagnostiku a analýzu emočních bariér, které s sebou CLIL přináší, (b) diagnostiku změn v kompetencích učitele a žáka při CLIL, (c) studium odpovídajících aktivizujících forem výuky. Hlavní pozornost bude věnována interakci tří jazyků při formování poznávacích procesů: češtiny jako mateřského jazyka (L1), angličtiny jako cizího jazyka (L2) a jazyka matematiky (L3). V navrhovaném projektu jde z psychologického hlediska o dvě úrovně zkoumání: Na obecnější úrovni bychom měli dosáhnout prohloubení poznání způsobu, jakým řeč ovlivňuje

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • 50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project was a part of longitudinal research into aspects of teaching through a foreign language (Content and Language Integrated Learning - CLIL) for students of different ages at different levels and types of schools. It was aimed at exploring the r

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2002

  • Realization period - end

    Jan 1, 2004

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP/2005/GA0/GA05GA/U/N/B:7

  • Data delivery date

    Jun 2, 2008

Finance

  • Total approved costs

    1,980 thou. CZK

  • Public financial support

    1,166 thou. CZK

  • Other public sources

    814 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

1 980 CZK thou.

Public support

1 166 CZK thou.

58%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AM - Pedagogy and education

Solution period

01. 01. 2002 - 01. 01. 2004