All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

LEES: Learning Effects of Educational Simulations

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 12 (SGA02012GA1PD)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-12-P152

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vzdělávací efekty výukových simulací

  • Annotation in Czech

    Výukové simulace (VS) jsou počítačové programy simulující pro potřeby výuky komplexní procesy a jevy, jež lze jen obtížně studovat jiným způsobem. Výzkumy naznačují, že VS motivují studenty zajímat se o jinak obtížně vysvětlitelnou či nezáživnou látku. Komparativních studií zhodnocujících reálný přínos VS pro výuku je však málo. Navíc existující studie vesměs evaluují jednu konkrétní VS. Solidní teoretický aparát, který by pomáhal vysvětlit, jak a proč obecně VS fungují, chybí. V tomto projektu postulujeme, že studenti si během interakce s VS vytváří mentální model jevu, který VS simuluje, lépe než během klasické výuky a že k tomu dochází díky aktivní participaci studentů a jejich zvýšené motivaci. Cílem projektu je tuto hypotézu vyhodnotit a na teoretické úrovni náš postulát explikovat jako rozšíření Mayerovy teorie tvorby multimediálních materiálů. Provedeme longitudinální komparativní studii na více než 1000 studentech SŠ pomocí 3 různých VS a použijeme široké spektrum kvalitativních a kvantitativních metrik, včetně měření hladiny kortizolu ve slinách.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

    IN - Informatics

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)<br>50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    The research project has delivered new finding as concerns educational effects of computerized educational simulations. The aims of the project were reached and fulfilled with the empirical studies in international journals. The project was solved according to the proposal plan.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2012

  • Realization period - end

    Apr 7, 2016

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP17-GA0-GP-U/01:1

  • Data delivery date

    Jun 30, 2017

Finance

  • Total approved costs

    461 thou. CZK

  • Public financial support

    461 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK