Self-control of intersexual and isosexual aggression in adolescence as a function of interiorization of values: Postmodern form of the problem
Project goals
It is intended to investigate (1) relationship of adolescents towards norms, values, and ideals effective in inhibition and self-control of aggression; their cognitive processing and emotional experience with them, with special respect to the existential(spiritual) commitment for the good, traditionally understood as religious, (2) process of self-control of aggressive impulses, experiences and reactions with the help of norms and values. Four types of aggression are to be differentiated: masculine andfeminine, in both cases intersexual and izosexual, and corresponding styles of self-control. At first, mostly qualitative methods are to be used: individual as well as group interview, reaction to a model situation, projective methods. Later, hypothesesderived during the first phase are to be tested, mostly by means of group quantitative methods. The output should be - besides scientific reports - a diagnostic battery, and material usable for ethical and sexual education in schools.
Keywords
Public support
Provider
Academy of Sciences of the Czech Republic
Programme
Grants of distinctly investigative character focused on the sphere of research pursued at present particularly in the Academy of Sciences of the Czech Republic
Call for proposals
Výzkumné granty 5 (SAV02005-A)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Autoregulace intersexuální a izosexuální agrese v adolescenci jako funkce interiorizace hodnot: Postmoderní podoba problému
Annotation in Czech
Hodláme zkoumat (1) vztah adolescentů k normám, hodnotám a ideálům uplatňovaným při inhibici a autoregulaci agrese; má jít o to, jak jsou tyto normy, hodnoty a ideály kognitivně zpracovávány a emočně prožívány, se zvláštním zřetelem k existenciálnímu (spirituálnímu) nasazení za ideál dobra, tradičně formulovanému jako náboženské, (2) proces autoregulace agresivních popudů, prožitků a reakcí pod vlivem a za pomoci norem a hodnot. Mají být diferencovány čtyři typy agrese: mužský a ženský, v obou případechintersexuální a izosexuální, a odpovídající čtyři typy zvládání agrese. V prvním roce počítáme s převážně kvalitativními metodami (skupinový a individuální rozhovor, reakce na modelové situace, projektivní metody), ve druhém roce mají být - za použití převážně skupinových kvantitativních metod - testovány hypotézy odvozené v první fázi výzkumu. Výstupem má být kromě vědeckých sdělení jednak diagnostický soubor, jednak podklady pro zdokonalení etické a sexuální výchovy na školách.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Relationship between self-regulation of aggression and interiorized ethico-spiritual values was theoretically analyzed and empirically verified. Set of tests created may be used as a basis for methodology applicable in practice with adolescents.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2005
Realization period - end
Jan 1, 2006
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP07-AV0-IA-U/03:3
Data delivery date
Apr 3, 2009
Finance
Total approved costs
440 thou. CZK
Public financial support
440 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
440 CZK thou.
Public support
440 CZK thou.
100%
Provider
Academy of Sciences of the Czech Republic
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2005 - 01. 01. 2006