Obstacles to the implementatin of a cost-sharing principle in financing university education
Project goals
Previous research contributed to understanding principal tendencies in the development of educational inequality and increasing economic value of human capital. At the same time, there has been a growing tendency in educational policy to implement a cost-sharing principle in financing higher education. Achieving more equitable access to higher education and the implementation of the cost-sharing principle in its financing are often perceived as contradictory goals. The proposed project aims at the verification of and alternative hypothesis, according to which the two strategies are mutually compatible. Surveys focused on key subjects (current students, and university teachers) will provide information allowing the evaluation of strengths as well as potential risks of the implementation of cost-sharing principle in university education. The results of the project will contribute to the preparation of reform of financing higher education in the Czech Republic.
Keywords
human capitalhigher educationeducational inequalitycosts-sharingfinancing higher education
Public support
Provider
Academy of Sciences of the Czech Republic
Programme
Scheme of targeted research and development support
Call for proposals
Program podpory cíleného výzkumu a vývoje 3 (SAV02003-S)
Main participants
Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Bariéry implementace investičního přístupu k financování vysokoškolského studia
Annotation in Czech
Dosavadní výzkum přispěl k porozumění hlavním tendencím ve vývoji vzdělanostních nerovností a v ekonomickém zhodnocování lidského kapitálu. Ve vzdělávací politice sílí tendence posilovat investiční princip ve financování vyššího vzdělávání. Dosažení větší rovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání a uplatnění investičního principu ve financování vzdělání jsou přitom považovány za protichůdné strategie. Navrhovaný projekt si klade za cíl ověřit opačnou hypotézu, tj. že dosažení větší rovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání a zavedení principu sdílení nákladů na vyšší vzdělání jsou strategie, které se nevylučují. Výzkumy zacílené na klíčové subjekty (studenti, učitelé) umožní vyhodnotit přednosti i rizika přechodu na princip sdílení nákladů na vysokoškolské studium. Výsledky takto cíleného výzkumu přispějí k propojení badatelského výzkumu vzdělanostních nerovností, lidského kapitálu a ekonomiky vzdělání a k přípravě reformy financování vysokého školství v České republice.
Scientific branches
R&D category
NV - Nonindustrial research (Applied research excluded Industrial research)
CEP classification - main branch
AO - Sociology, demography
CEP - secondary branch
AH - Economics
CEP - another secondary branch
AM - Pedagogy and education
50201 - Economic Theory
50202 - Applied Economics, Econometrics
50203 - Industrial relations
50204 - Business and management
50205 - Accounting
50206 - Finance
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
50401 - Sociology
50402 - Demography
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
50704 - Environmental sciences (social aspects)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The results of the project proved that the investment principle of financing higher education finds strong support in modern economic theory and that its implementation would also find strong support in relevant segments of the population.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2003
Realization period - end
Jan 1, 2005
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP06-AV0-IB-U/01:1
Data delivery date
Jun 19, 2006
Finance
Total approved costs
3,325 thou. CZK
Public financial support
2,508 thou. CZK
Other public sources
817 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
3 325 CZK thou.
Public support
2 508 CZK thou.
0%
Provider
Academy of Sciences of the Czech Republic
CEP
AO - Sociology, demography
Solution period
01. 01. 2003 - 01. 01. 2005