All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Obstacles to the implementatin of a cost-sharing principle in financing university education

Project goals

Previous research contributed to understanding principal tendencies in the development of educational inequality and increasing economic value of human capital. At the same time, there has been a growing tendency in educational policy to implement a cost-sharing principle in financing higher education. Achieving more equitable access to higher education and the implementation of the cost-sharing principle in its financing are often perceived as contradictory goals. The proposed project aims at the verification of and alternative hypothesis, according to which the two strategies are mutually compatible. Surveys focused on key subjects (current students, and university teachers) will provide information allowing the evaluation of strengths as well as potential risks of the implementation of cost-sharing principle in university education. The results of the project will contribute to the preparation of reform of financing higher education in the Czech Republic.

Keywords

human capitalhigher educationeducational inequalitycosts-sharingfinancing higher education

Public support

  • Provider

    Academy of Sciences of the Czech Republic

  • Programme

    Scheme of targeted research and development support

  • Call for proposals

    Program podpory cíleného výzkumu a vývoje 3 (SAV02003-S)

  • Main participants

    Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Bariéry implementace investičního přístupu k financování vysokoškolského studia

  • Annotation in Czech

    Dosavadní výzkum přispěl k porozumění hlavním tendencím ve vývoji vzdělanostních nerovností a v ekonomickém zhodnocování lidského kapitálu. Ve vzdělávací politice sílí tendence posilovat investiční princip ve financování vyššího vzdělávání. Dosažení větší rovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání a uplatnění investičního principu ve financování vzdělání jsou přitom považovány za protichůdné strategie. Navrhovaný projekt si klade za cíl ověřit opačnou hypotézu, tj. že dosažení větší rovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání a zavedení principu sdílení nákladů na vyšší vzdělání jsou strategie, které se nevylučují. Výzkumy zacílené na klíčové subjekty (studenti, učitelé) umožní vyhodnotit přednosti i rizika přechodu na princip sdílení nákladů na vysokoškolské studium. Výsledky takto cíleného výzkumu přispějí k propojení badatelského výzkumu vzdělanostních nerovností, lidského kapitálu a ekonomiky vzdělání a k přípravě reformy financování vysokého školství v České republice.

Scientific branches

  • R&D category

    NV - Nonindustrial research (Applied research excluded Industrial research)

  • CEP classification - main branch

    AO - Sociology, demography

  • CEP - secondary branch

    AH - Economics

  • CEP - another secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • 50201 - Economic Theory
    50202 - Applied Economics, Econometrics
    50203 - Industrial relations
    50204 - Business and management
    50205 - Accounting
    50206 - Finance
    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
    50401 - Sociology
    50402 - Demography
    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
    50704 - Environmental sciences (social aspects)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The results of the project proved that the investment principle of financing higher education finds strong support in modern economic theory and that its implementation would also find strong support in relevant segments of the population.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2003

  • Realization period - end

    Jan 1, 2005

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP06-AV0-IB-U/01:1

  • Data delivery date

    Jun 19, 2006

Finance

  • Total approved costs

    3,325 thou. CZK

  • Public financial support

    2,508 thou. CZK

  • Other public sources

    817 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Recognised costs

3 325 CZK thou.

Public support

2 508 CZK thou.

0%


Provider

Academy of Sciences of the Czech Republic

CEP

AO - Sociology, demography

Solution period

01. 01. 2003 - 01. 01. 2005