All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Didactic Aspects of Language Structures in Mathematics Education

Public support

  • Provider

    Academy of Sciences of the Czech Republic

  • Programme

    The research grant projects for juniors

  • Call for proposals

    Juniorské badatelské grantové projekty 5 (SAV02007-B)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    KJB700190701

Alternative language

  • Project name in Czech

    Didaktické aspekty jazykových struktur v matematickém vzdělávání

  • Annotation in Czech

    Jazyková struktura je chápána jako komplex sémiotických systémů reprezentace a pravidel, jimiž se řídí jejich konstrukce, interpretace a aplikace. Současné výzkumy ukazují, že kvalita jazykových struktur je klíčovým faktorem matematické gramotnosti. Cílem navrhovaného projektu je zkoumat didakticky zajímavé stránky jazykových struktur žáků v rámci evokace a reflexe matematického tématu a při tvoření a řešení úloh. Zkoumání kognitivních procesů bude uskutečňováno na základě sémiotické analýzy komunikacemezi subjekty vyučovacího procesu prostřednictvím přímého pozorování, videozáznamů vyučovacích hodin a žákovských prací. Evidované jevy budou zpracovány užitím metod kvalitativního výzkumu, zejména kódování zakotvené teorie. Výsledkem řešení projektu bude soubor jevů charakterizujících důležité aspekty jazykových struktur, využitelný pro další výzkumy v didaktice matematiky a v podobě metodických doporučení též ve vyučovací praxi.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AN - Psychology

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The result of the project is a set of phenomena characterising important aspects of pupils? language structures within evocation and reflection in mathematics and when solving and posing problems, usable for the diagnosis of their level of understanding.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2007

  • Realization period - end

    Dec 31, 2009

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 28, 2009

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP10-AV0-KJ-U/03:3

  • Data delivery date

    Jun 14, 2011

Finance

  • Total approved costs

    390 thou. CZK

  • Public financial support

    390 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK