Didactic Aspects of Language Structures in Mathematics Education
Project goals
Language structure is understood as a complex of semiotic systems of representation and rules which guide their construction, interpretation and application. Current research shows that the quality of language structures is the key factor of mathematicalliteracy. The goal of the project is to investigate didactically interesting aspects of pupils' language structures within evocation and reflection of a mathematical topic and within problem posing and problem solving. Research of cognitive processes will be based on the semiotic analysis of communication between subjects of the teaching process via observation, video recordings of lessons and pupils' written work. Observed phenomena will be elaborated by methods of qualitative research, mainly by coding of grounded theory. The result of the project will be a set of phenomena characterising important aspects of language structures, usable as a source for other research in mathematics education and also as recommendations for practice.
Keywords
mathematics educationteaching processsemioticssemiotic analysisrepresentationrepresentativecommunicationevocationreflectionproblem posing and problem solving
Public support
Provider
Academy of Sciences of the Czech Republic
Programme
The research grant projects for juniors
Call for proposals
Juniorské badatelské grantové projekty 5 (SAV02007-B)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
KJB700190701
Alternative language
Project name in Czech
Didaktické aspekty jazykových struktur v matematickém vzdělávání
Annotation in Czech
Jazyková struktura je chápána jako komplex sémiotických systémů reprezentace a pravidel, jimiž se řídí jejich konstrukce, interpretace a aplikace. Současné výzkumy ukazují, že kvalita jazykových struktur je klíčovým faktorem matematické gramotnosti. Cílem navrhovaného projektu je zkoumat didakticky zajímavé stránky jazykových struktur žáků v rámci evokace a reflexe matematického tématu a při tvoření a řešení úloh. Zkoumání kognitivních procesů bude uskutečňováno na základě sémiotické analýzy komunikacemezi subjekty vyučovacího procesu prostřednictvím přímého pozorování, videozáznamů vyučovacích hodin a žákovských prací. Evidované jevy budou zpracovány užitím metod kvalitativního výzkumu, zejména kódování zakotvené teorie. Výsledkem řešení projektu bude soubor jevů charakterizujících důležité aspekty jazykových struktur, využitelný pro další výzkumy v didaktice matematiky a v podobě metodických doporučení též ve vyučovací praxi.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
AN - Psychology
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The result of the project is a set of phenomena characterising important aspects of pupils? language structures within evocation and reflection in mathematics and when solving and posing problems, usable for the diagnosis of their level of understanding.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2007
Realization period - end
Dec 31, 2009
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 28, 2009
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP10-AV0-KJ-U/03:3
Data delivery date
Jun 14, 2011
Finance
Total approved costs
390 thou. CZK
Public financial support
390 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
390 CZK thou.
Public support
390 CZK thou.
100%
Provider
Academy of Sciences of the Czech Republic
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2007 - 31. 12. 2009