Processing of agreement and case forms in children
Public support
Provider
Academy of Sciences of the Czech Republic
Programme
The research grant projects for juniors
Call for proposals
Juniorské badatelské grantové projekty 6 (SAV02008-B)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
KJB700250801
Alternative language
Project name in Czech
Zpracovávání větné shody a pádových tvarů u dětí
Annotation in Czech
Cílem projektu je zkoumat vývoj znalosti a procesů zpracování jazyka u předškolních dětí. Centrem zájmu je schopnost dětí využívat pádových tvarů a větné shody při interprateci syntaktické struktury tranzitivních vět, zejména pozice podmětu a předmětu. Projekt bude sledovat porozumění tranzitivním větám u dětí a vliv syntaktického primingu na porozumění. Bude zkonstruována série experimentů využívajících různých úloh. Jako závisle proměnné budou v experimentech sloužit údaje o přesnosti porozumění, reakční čas a údaje o směru pohledu pokusných osob. Cílem je testovat, zda tříleté děti disponují morfosyntaktickými znalostmi, které jsou nezbytné pro interpretaci tranzitivních vět, a k jakým změnám ve zpracování morfologické informace dochází ve věku třiaž pět let. Projekt klade důraz na využití měřítek zpracování jazyka v reálném čase s cílem studovat průběh procesu, při němž jsou informace o morfologii aplikovány v porozumění větám.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AI - Linguistics
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Two experiments investigated the development of grammar in children and tested the presence of structural priming, using the preferential looking method. Further experiments with children and adults investigated these topics using different methods.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2008
Realization period - end
Dec 31, 2009
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 28, 2009
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP10-AV0-KJ-U/03:3
Data delivery date
Jun 14, 2011
Finance
Total approved costs
730 thou. CZK
Public financial support
730 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK