All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Processing of agreement and case forms in children

Public support

  • Provider

    Academy of Sciences of the Czech Republic

  • Programme

    The research grant projects for juniors

  • Call for proposals

    Juniorské badatelské grantové projekty 6 (SAV02008-B)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    KJB700250801

Alternative language

  • Project name in Czech

    Zpracovávání větné shody a pádových tvarů u dětí

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je zkoumat vývoj znalosti a procesů zpracování jazyka u předškolních dětí. Centrem zájmu je schopnost dětí využívat pádových tvarů a větné shody při interprateci syntaktické struktury tranzitivních vět, zejména pozice podmětu a předmětu. Projekt bude sledovat porozumění tranzitivním větám u dětí a vliv syntaktického primingu na porozumění. Bude zkonstruována série experimentů využívajících různých úloh. Jako závisle proměnné budou v experimentech sloužit údaje o přesnosti porozumění, reakční čas a údaje o směru pohledu pokusných osob. Cílem je testovat, zda tříleté děti disponují morfosyntaktickými znalostmi, které jsou nezbytné pro interpretaci tranzitivních vět, a k jakým změnám ve zpracování morfologické informace dochází ve věku třiaž pět let. Projekt klade důraz na využití měřítek zpracování jazyka v reálném čase s cílem studovat průběh procesu, při němž jsou informace o morfologii aplikovány v porozumění větám.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

    AI - Linguistics

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Two experiments investigated the development of grammar in children and tested the presence of structural priming, using the preferential looking method. Further experiments with children and adults investigated these topics using different methods.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2008

  • Realization period - end

    Dec 31, 2009

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 28, 2009

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP10-AV0-KJ-U/03:3

  • Data delivery date

    Jun 14, 2011

Finance

  • Total approved costs

    730 thou. CZK

  • Public financial support

    730 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK