All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Comprehension of grammar and lexicon in toddlers: agreement, word order, information structure and their relationships with lexicon

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 13 (SGA02010GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-10-2047

Alternative language

  • Project name in Czech

    Porozumění gramatice a lexikonu u batolat: větná shoda, slovosled, aktuální členění a jejich vývojové souvislosti s lexikem

  • Annotation in Czech

    Z hlediska teorie i aplikací je důležité pochopit, jak se tvoří implicitní znalost gramatických pravidel mateřského jazyka u dětí a jak je reprezentována v jejich mysli. Výzkum v této oblasti přispívá k pochopení psychických mechanismů, které se podílejína osvojování znalosti jazyka. Navrhovaný projekt prozkoumá několik oblastí jazykového vývoje v češtině, přičemž se bude soustředit na interakci mezi větnou shodou, slovosledem a aktuálním členěním. Projekt zahrnuje tři studie, včetně jedné dlouhodobé.Všechny studie využijí intermodální metodu sledování pohledové preference a další metody diagnostiky porozumění slovníku a gramatice. První studie se soustředí na porozumění shodě podmětu s přísudkem u tří- a pětiletých dětí.  Ve druhé studii bude sledována citlivost tří- a pětiletých dětí k distribuci staré a nové informace ve větách, tj. vůči aktuálnímu členění. Experimenty v této studii budou sledovat porozumění větám, přičemž věty budou prezentovány tak, aby jejich slovosled odpovídal kontextu či nikoli. Ve třetí studii budou sledovány dlouhodobé vztahy mezi porozuměním slovníku a gramatice ve věku 20 a 36 měsíců. Celkově projekt zmapuje důležité kroky ve vývoji kompetence rodilých mluvčích v češtině a přispěje k porozumění mechanismům, které se podílejí na vývoji gramatických znalostí. 

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

    AI - Linguistics

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Three studies in toddler´s comprehension of grammar. Very high level in experimental psycholinguistics. Results are very interesting for developmental psychology, psycholinguistics and linguistics, especially in Slavonic languages. Possibilities for comparisons with other languages. Outputs: presentations on international conferences and 4 papers sent in prestigious international journals.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2010

  • Realization period - end

    Dec 31, 2012

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2012

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP13-GA0-GA-U/02:3

  • Data delivery date

    May 17, 2016

Finance

  • Total approved costs

    1,292 thou. CZK

  • Public financial support

    1,292 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK