Comprehension of grammar and lexicon in toddlers: agreement, word order, information structure and their relationships with lexicon
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 13 (SGA02010GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-10-2047
Alternative language
Project name in Czech
Porozumění gramatice a lexikonu u batolat: větná shoda, slovosled, aktuální členění a jejich vývojové souvislosti s lexikem
Annotation in Czech
Z hlediska teorie i aplikací je důležité pochopit, jak se tvoří implicitní znalost gramatických pravidel mateřského jazyka u dětí a jak je reprezentována v jejich mysli. Výzkum v této oblasti přispívá k pochopení psychických mechanismů, které se podílejína osvojování znalosti jazyka. Navrhovaný projekt prozkoumá několik oblastí jazykového vývoje v češtině, přičemž se bude soustředit na interakci mezi větnou shodou, slovosledem a aktuálním členěním. Projekt zahrnuje tři studie, včetně jedné dlouhodobé.Všechny studie využijí intermodální metodu sledování pohledové preference a další metody diagnostiky porozumění slovníku a gramatice. První studie se soustředí na porozumění shodě podmětu s přísudkem u tří- a pětiletých dětí. Ve druhé studii bude sledována citlivost tří- a pětiletých dětí k distribuci staré a nové informace ve větách, tj. vůči aktuálnímu členění. Experimenty v této studii budou sledovat porozumění větám, přičemž věty budou prezentovány tak, aby jejich slovosled odpovídal kontextu či nikoli. Ve třetí studii budou sledovány dlouhodobé vztahy mezi porozuměním slovníku a gramatice ve věku 20 a 36 měsíců. Celkově projekt zmapuje důležité kroky ve vývoji kompetence rodilých mluvčích v češtině a přispěje k porozumění mechanismům, které se podílejí na vývoji gramatických znalostí.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AI - Linguistics
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Three studies in toddler´s comprehension of grammar. Very high level in experimental psycholinguistics. Results are very interesting for developmental psychology, psycholinguistics and linguistics, especially in Slavonic languages. Possibilities for comparisons with other languages. Outputs: presentations on international conferences and 4 papers sent in prestigious international journals.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2010
Realization period - end
Dec 31, 2012
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2012
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP13-GA0-GA-U/02:3
Data delivery date
May 17, 2016
Finance
Total approved costs
1,292 thou. CZK
Public financial support
1,292 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK