The acquisition of Czech grammar: rules, context, and the theory of mind
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Main participants
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
13-26779S
Alternative language
Project name in Czech
Osvojování české gramatiky: pravidla, kontext a teorie mysli
Annotation in Czech
Navržený projekt se skládá ze dvou studií sledujících vývoj jazyka u českých dětí,zaměřených zejména na vztahy mezi různými komponentami jazykových schopností a mezi jazykovým vývojem a vývojem teorie mysli. První část projektu je sekvenční longitudinální studie 2- až 4-letých dětí, která bude sledovat vzájemné vztahy gramatických a slovníkových schopností a rané teorie mysli. Druhá část je průřezová a bude sledovat porozumění větám v mladším školním věku (5-9 let) a vztah mezi porozuměním aktuálnímu členění a vývojem teorie mysli u dětí. Výsledky studií budou publikovány v odborném tisku. Celý projekt přispěje k porozumění vztahů mezi vývojem různých aspektů jazykových a kognitivních schopností, zejména slovní zásoby, gramatiky a sociálního porozumění. Projekt také přinese užitečné deskriptivní a normativní údaje o spontánních jazykových projevech a porozumění jazyku u českých předškoláků a školních dětí.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AI - Linguistics
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Project extended knowledge on relation between language development and social understanding that is rewording both for linguistics and cognitive psychology. Results have been presented mainly on cenferences and partly in 3 articles; 2 articles with study results are still in press.
Solution timeline
Realization period - beginning
Feb 1, 2013
Realization period - end
Dec 31, 2015
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 26, 2015
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP16-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Sep 25, 2017
Finance
Total approved costs
2,166 thou. CZK
Public financial support
2,166 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK