All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The acquisition of Czech grammar: rules, context, and the theory of mind

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 17 (SGA0201300005)

  • Main participants

    Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    13-26779S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Osvojování české gramatiky: pravidla, kontext a teorie mysli

  • Annotation in Czech

    Navržený projekt se skládá ze dvou studií sledujících vývoj jazyka u českých dětí,zaměřených zejména na vztahy mezi různými komponentami jazykových schopností a mezi jazykovým vývojem a vývojem teorie mysli. První část projektu je sekvenční longitudinální studie 2- až 4-letých dětí, která bude sledovat vzájemné vztahy gramatických a slovníkových schopností a rané teorie mysli. Druhá část je průřezová a bude sledovat porozumění větám v mladším školním věku (5-9 let) a vztah mezi porozuměním aktuálnímu členění a vývojem teorie mysli u dětí. Výsledky studií budou publikovány v odborném tisku. Celý projekt přispěje k porozumění vztahů mezi vývojem různých aspektů jazykových a kognitivních schopností, zejména slovní zásoby, gramatiky a sociálního porozumění. Projekt také přinese užitečné deskriptivní a normativní údaje o spontánních jazykových projevech a porozumění jazyku u českých předškoláků a školních dětí.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

    AI - Linguistics

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Project extended knowledge on relation between language development and social understanding that is rewording both for linguistics and cognitive psychology. Results have been presented mainly on cenferences and partly in 3 articles; 2 articles with study results are still in press.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Feb 1, 2013

  • Realization period - end

    Dec 31, 2015

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Mar 26, 2015

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP16-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Sep 25, 2017

Finance

  • Total approved costs

    2,166 thou. CZK

  • Public financial support

    2,166 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK