Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts
Project goals
Study of personality development in ethnic and social contexts uses methodology to explore the influences of social conditions on mental and physical development of children and adolescents, on family and cohabitation of minorities and ethnic groups.Study of developmental characteristics of children and youth will shed light on the developmental potential of personality, role of family and school in the process of socialisation and point out risk and protective factors of personality development.Study of the factors of misunderstanding between minorities and majority population and of the conditions of tolerance, mutual respect and understanding aims to contribute to optimisation of personality development and cohabitation ethnic groups in CR.Studies carried out by the Centre lead to a proposal of a policy of preventing negative phenomena influencing the disharmonic development of children and adolescents in interethnic communication.
Keywords
familyschooldiagnosticssocialisationethnic groupsRomachildrenyouthpersonalitycommunicationdevelopment
Public support
Provider
Ministry of Education, Youth and Sports
Programme
—
Call for proposals
SMSM0031008
Main participants
Masarykova univerzita / Fakulta sociálních studií
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Annotation in Czech
Výzkum utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech zjišťuje empirickou a kvalitativní metodologií vliv společenských podmínek na sociální, psychický a tělesný vývoj dětí a mládeže, na rodinu a na soužití různých etnik a minorit.Výzkum vývojových charakteristik dětí a mládeže i podmínek vývoje směřuje k poznání rozvojového potenciálu osobnosti, socializační role rodiny a školy a ke zjištění rizikových a protektivních faktorů utváření osobnosti.Zkoumání faktorů nedorozumění a napětí mezi minoritami a majoritní společností a podmínek tolerance, vzájemného respektu a porozumění má za cíl přispět k optimalizaci rozvoje osobnosti a soužití obyvatel různých etnik a minorit v ČR.Výzkumy konané Centrem směřují k navržení programu prevence negativníchjevů a nerovnoměrného vývoje dětí a mládeže v interetnické komunikaci.
Scientific branches
R&D category
NV - Nonindustrial research (Applied research excluded Industrial research)
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AC - Archaeology, anthropology, ethnology
CEP - another secondary branch
AO - Sociology, demography
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50401 - Sociology
50402 - Demography
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
50404 - Anthropology, ethnology
50704 - Environmental sciences (social aspects)
60102 - Archaeology
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
Scientific work brought new facts concerning our knowledge of developmental gradients and interpersonal varieties in somatic, mind, language, social, and health areas at childhood and early adolescent ages. Our discoveries are also important for a progn
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2000
Realization period - end
Jan 1, 2004
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/2005/MSM/MSM5LN/U/N/4:2
Data delivery date
May 28, 2008
Finance
Total approved costs
82,146 thou. CZK
Public financial support
50,040 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
32,106 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
82 146 CZK thou.
Public support
50 040 CZK thou.
60%
Provider
Ministry of Education, Youth and Sports
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2000 - 01. 01. 2004