All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Emotion recognition in schizophrenia spectrum disorders: From predictors to outcomes

Public support

  • Provider

    Ministry of Health

  • Programme

  • Call for proposals

    SMZ0202400001

  • Main participants

    Národní ústav duševního zdraví

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    NW25J-04-00057

Alternative language

  • Project name in Czech

    Emoční rekognice u onemocnění schizofrenního spektra: Od prediktorů po výsledky

  • Annotation in Czech

    U poruch schizofrenního spektra (schizophrenia spectrum disorder, SSD) je běžně pozorována deficitní emoční rekognice, její naměřená severita nicméně může odviset od studijních metod, včetně obtížnosti testového paradigmatu. Možným vysvětlením je, že si jedinci se SSD zachovávají schopnost implicitního zpracování emocí, ale chybují, jakmile je ke zpracování emoce zapotřebí dodatečných složek, včetně schopnosti emoci verbalizovat či uchovat v paměti. Taková skutečnost by mohla mít zásadní teoretické i klinické důsledky, přesto dosud nebyla dobře ověřena. Navrhovaná studie danou otázku řeší zhodnocením statistického (implicitního) učení a jeho prediktivní kapacity na emoční rekognici o různé obtížnosti. Vliv statistického učení je zároveň porovnán vůči vlivům verbalizace a kapacity pracovní paměti. Intervenující efekty kontrolujeme předem volbou vhodných podnětů (podněty jednotné modality s nízkými nároky na sociální dovednosti: tóny a melodie) a dodatečnými měřeními (např. sluchových schopností). Zařadíme 88 účastníků se SSD a 88 zdravých kontrol. U obou skupin čekáme zachování statistického učení spojené s jeho protektivním vlivem na emoční rekognici s nižší obtížností. U emoční rekognice s vyšší obtížnosti očekáváme, že se protektivní vliv statistického učení u SSD sníží kvůli zvýšenému vlivu deficitů ve verbalizaci a pracovní paměti. Pro posouzení klinického významu těchto výsledků ověříme vztahy mezi statistickým učením, emoční rekognicí a celkovým fungováním mediační analýzou, dále explorujeme další klinicky relevantní oblasti, včetně kvality života. Díky inovativnímu designu může navrhovaná studie podstatně posunout naše chápání prediktorů stojících za zachovanou i deficitní emoční rekognicí. Prověřením jejich souhrnného vlivu na určité klinické výsledky pak můžeme u těchto poruch podpořit vývoj a uplatnění účinných terapií.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    50103 - Cognitive sciences

  • OECD FORD - secondary branch

    30215 - Psychiatry

  • OECD FORD - another secondary branch

    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    AN - Psychology<br>FL - Psychiatry, sexology

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    May 1, 2025

  • Realization period - end

    Dec 31, 2028

  • Project status

    Z - Beginning multi-year project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP25-MZ0-NW-R

  • Data delivery date

    Apr 2, 2025

Finance

  • Total approved costs

    5,976 thou. CZK

  • Public financial support

    5,976 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK