Evaluation of the piloting of the middle tier of management support in education.
Project goals
Research should provide the basis for a knowledge-based policy. In this case, we need quality information on the basis of which the middle article of the Ministry of Education, Youth and Sports will be implemented throughout the Czech Republic in such a way that it meets the objectives defined in the Strategy 2030+ as effectively as possible. Research goals: The main goal is to evaluate the usefulness of the pilot verification of the middle link model in the districts of Svitavy and Semily for the principals of the local kindergartens and primary schools. It is important to evaluate the usefulness and suitability of the chosen middle article model (activities and institutional setting of the middle article) in relation to the identified needs of school principals (ie the extent to which individual piloted middle articles saturate these needs in schools and whether they are institutionally set for their saturation). The second goal is also to evaluate the benefits of the pilot verification of the middle link model in the districts of Svitavy and Semily, especially the contribution to the provision and coordination of methodological support for the founders of public kindergartens and primary schools. The third goal is to compare the usefulness and suitability of other existing middle-class models in the Czech Republic in relation to the identified needs of school principals and formulate recommendations for setting the activities of the middle article in the current legal framework and beneficial activities for directors in all districts of the Czech Republic and was set up to provide such activities. Part of the fulfillment of this goal should also be the identification of duplicate activities of various intermediate articles (or the identification of necessary but not provided activities) and recommendations for dealing with these findings.
Keywords
middlearticleimplementationgoalsstrategy2030pilotingpilotingevaluationupscaling
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
—
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Masarykův ústav vyšších studií
Contest type
VZ - Public procurement
Contract ID
2021914MT04
Alternative language
Project name in Czech
Evaluace pilotáže středního článku podpory řízení ve vzdělávání.
Annotation in Czech
Výzkum by měl poskytnout podklady pro politiku založenou na dobré znalosti. V tomto případě potřebujeme kvalitní informace, na jejichž základě bude střední článek MŠMT implementován v celé ČR v takové podobě, aby co nejefektivněji naplňoval cíle definované ve Strategii 2030+. Cíle výzkumu: Hlavním cílem je zhodnocení přínosnosti pilotního ověření modelu středního článku v okresech Svitavy a Semily pro ředitele tamních mateřských a základních škol. Důležité je zhodnocení přínosnosti a vhodnosti zvoleného modelu středního článku (aktivit a institucionálního nastavení SČ) ve vztahu k identifikovaným potřebám ředitelů škol (tzn. do jaké míry jednotlivé pilotované SČ MŠMT tyto potřeby ve školách saturují a zda jsou pro jejich saturování vhodně institucionálně nastaveny). Druhým cílem je též zhodnocení přínosu pilotního ověření modelu středního článku v okresech Svitavy a Semily zejména přínosu k poskytování a koordinaci metodické podpory pro zřizovatele veřejných mateřských a základních škol. Třetím cílem je porovnat přínosnost a vhodnost dalších existujících modelů středního článku v ČR ve vztahu k identifikovaným potřebám ředitelů škol a formulovat doporučení pro nastavení aktivit středního článku MŠMT v současném právním rámci a případně formulovat i doporučení pro změnu institucionálního nastavení tak, aby střední článek MŠMT vyvíjel pro ředitele ve všech okresech ČR přínosné aktivity a byl pro poskytovaní takových aktivit vhodně nastaven. Součástí plnění tohoto cíle by měla být také identifikace duplicitních aktivit různých středních článků (popřípadě identifikace potřebných, ale neposkytovaných aktivit) a doporučení pro naložení s těmito zjištěními.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - secondary branch
50602 - Public administration
OECD FORD - another secondary branch
—
AE - Management, administration and clerical work
AM - Pedagogy and education
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Succeed.
Solution timeline
Realization period - beginning
Apr 15, 2022
Realization period - end
Jun 30, 2023
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Sep 14, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP24-TA0-TI-U
Data delivery date
Jun 28, 2024
Finance
Total approved costs
2,414 thou. CZK
Public financial support
2,414 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
2 414 CZK thou.
Public support
2 414 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Solution period
15. 04. 2022 - 30. 06. 2023