All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Reducing energy intensity and environmental burden of rail transport through the modification of infrastructure to make the operation of the alternative-propulsion-system trains possible

Project goals

The aim of the project is to reduce the energy intensity of railway transport and the environmental burden from it through creating a methodology that will describe the changes in the railway infrastructure needed for local operation of trains with alternative propulsion systems (including the description of the time-plan of the changes). Using appropriate technical (the track profile, the railway superstructure, or the train schedule) and economic (the cost per kilometer) parameters and considering the local availability of resources, the methodology will allow its user to choose the best type of train propulsion system for the specific railway. A user of the methodology can be a railway operator, a train-using transport company, or a customer of such a company.

Keywords

optimization of railway transportgreening transport

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

    Programme for funding of applied research, experimental development, and innovation THETA

  • Call for proposals

    THÉTA 4 (STA02021TK040)

  • Main participants

    Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava / Centrum energetických a environmentálních technologií

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    TK04010081 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternative language

  • Project name in Czech

    Snížení energetické náročnosti a negativních vlivů na životní prostředí u železniční dopravy prostřednictvím přípravy infrastruktury pro vlaky na alternativní pohon

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je snížení energetické náročnosti a ekologické zátěže ze železniční dopravy prostřednictvím vývoje metodiky pro přípravu infrastruktury pro vlaky s alternativním pohonem. Jako nástroj pro přípravu infrastruktury bude vyvinuta metodika, která umožní na základě vhodně definovaných technických (jízdní profil trati, konfigurace železničního svršku, grafikon vlakové dopravy) a ekonomických (náklady na vozo kilometr) parametrů tratě, s ohledem na lokální dostupnost zdrojů zvolit pro danou trať vhodný druh alternativního pohonu a pro tento typ pohonu definovat technické požadavky na infrastrukturu (včetně určení pořadí, v jakém tyto změny realizovat). Řešení bude využitelné pro provozovatele tratí, pro objednatele osobní či nákladní dopravy i pro jednotlivé dopravce.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    20704 - Energy and fuels

  • OECD FORD - secondary branch

    50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)

  • OECD FORD - another secondary branch

    20104 - Transport engineering

  • AP - Municipal, regional and transportation planning
    JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization
    JO - Land transport systems and equipment
    JT - Propulsion, engines and fuels

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2022

  • Realization period - end

    Jun 30, 2024

  • Project status

    K - Ending multi-year project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2023

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP24-TA0-TK-R

  • Data delivery date

    Feb 20, 2024

Finance

  • Total approved costs

    3,359 thou. CZK

  • Public financial support

    2,948 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    412 thou. CZK

Recognised costs

3 359 CZK thou.

Public support

2 948 CZK thou.

0%


Provider

Technology Agency of the Czech Republic

OECD FORD

Energy and fuels

Solution period

01. 01. 2022 - 30. 06. 2024