Reducing energy intensity and environmental burden of rail transport through the modification of infrastructure to make the operation of the alternative-propulsion-system trains possible
Project goals
The aim of the project is to reduce the energy intensity of railway transport and the environmental burden from it through creating a methodology that will describe the changes in the railway infrastructure needed for local operation of trains with alternative propulsion systems (including the description of the time-plan of the changes). Using appropriate technical (the track profile, the railway superstructure, or the train schedule) and economic (the cost per kilometer) parameters and considering the local availability of resources, the methodology will allow its user to choose the best type of train propulsion system for the specific railway. A user of the methodology can be a railway operator, a train-using transport company, or a customer of such a company.
Keywords
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme for funding of applied research, experimental development, and innovation THETA
Call for proposals
THÉTA 4 (STA02021TK040)
Main participants
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava / Centrum energetických a environmentálních technologií
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TK04010081 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Snížení energetické náročnosti a negativních vlivů na životní prostředí u železniční dopravy prostřednictvím přípravy infrastruktury pro vlaky na alternativní pohon
Annotation in Czech
Cílem projektu je snížení energetické náročnosti a ekologické zátěže ze železniční dopravy prostřednictvím vývoje metodiky pro přípravu infrastruktury pro vlaky s alternativním pohonem. Jako nástroj pro přípravu infrastruktury bude vyvinuta metodika, která umožní na základě vhodně definovaných technických (jízdní profil trati, konfigurace železničního svršku, grafikon vlakové dopravy) a ekonomických (náklady na vozo kilometr) parametrů tratě, s ohledem na lokální dostupnost zdrojů zvolit pro danou trať vhodný druh alternativního pohonu a pro tento typ pohonu definovat technické požadavky na infrastrukturu (včetně určení pořadí, v jakém tyto změny realizovat). Řešení bude využitelné pro provozovatele tratí, pro objednatele osobní či nákladní dopravy i pro jednotlivé dopravce.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20704 - Energy and fuels
OECD FORD - secondary branch
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
OECD FORD - another secondary branch
20104 - Transport engineering
AP - Municipal, regional and transportation planning
JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization
JO - Land transport systems and equipment
JT - Propulsion, engines and fuels
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2022
Realization period - end
Jun 30, 2024
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-TK-R
Data delivery date
Feb 20, 2024
Finance
Total approved costs
3,359 thou. CZK
Public financial support
2,948 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
412 thou. CZK
Recognised costs
3 359 CZK thou.
Public support
2 948 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Energy and fuels
Solution period
01. 01. 2022 - 30. 06. 2024