All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Regional hydrogen trains on Czech railways

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

  • Call for proposals

    KAPPA 1 (STA02019TO010)

  • Main participants

    ÚJV Řež, a. s.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    TO01000324 - Dodatek 1 ke smlouvě

Alternative language

  • Project name in Czech

    Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích

  • Annotation in Czech

    Cílem tohoto projektu je analýza českých železničních tratí a lokalizování oblasti, kde by vodíkové vlaky byly technickým, ekonomickým a environmentálním řešením oproti jiným technologiím. Tato studie shromáždí počáteční údaje, zejména z neelektrifikovaných železnic, kde je provozována naftová souprava. Prostřednictvím metodiky a softwaru vyvinutého společností SINTEF bude provedena technicko-ekonomické analýza vybraných regionálních tratí a porovnání jednotlivých pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky umožní identifikovat preferované oblasti s příznivým technologickým, ekonomickým a environmentálním výsledkem pro nasazení vodíkových vlaků a nahradit budoucí vyřazené dieselové vlaky z provozu na neelektrifikované železnici.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    20704 - Energy and fuels

  • OECD FORD - secondary branch

    20104 - Transport engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

    20501 - Materials engineering

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization<br>JG - Metallurgy, metal materials<br>JO - Land transport systems and equipment<br>JP - Industrial processes and processing<br>JT - Propulsion, engines and fuels

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    The project was focused on the very immediate topic of deciding substitution of diesel engines, which negatively affect the quality of air during the railway transportation. The main result of the project is the feasibility study and software allowing the modeling and simulating the choice of suitable alternative of specific propulsion technology for the chosen railway line, this result is therefore very needed for the target users, especially the Ministry of transport, the Czech regions and Správa železnic. The evaluation committee states that the application potential is very high. During the project, there were also other results, especially presentations and workshops. These will not be applied further, but it is important to highlight that the results of the project were widely presented, further heightening the application potential. The project also contributed to the programme objective by connecting a Norwegian organisation of SINTEF with Czech enterprises and universities.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2021

  • Realization period - end

    Apr 30, 2024

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2024

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP25-TA0-TO-U

  • Data delivery date

    Jun 27, 2025

Finance

  • Total approved costs

    18,481 thou. CZK

  • Public financial support

    13,425 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    2,846 thou. CZK