All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Regional hydrogen trains on Czech railways

Project goals

The objective of this project is to analyze the Czech railways and locate areas where hydrogen train technology would be a preferred technical, economic and environmental solution compared with other train technologies. This study will examine and collect initial data especially from the non-electrified railways where diesel train are operated. Through the methodology and software developed by SINTEF, the analysis will generate techno-economic analyses and make a comparison ranking of train technologies solution between diesel, battery, hydrogen and hybrid trains. The results will allow to identify preferred areas with a beneficial techno, economic and environmental outcome by deploying low-emission trains for replacing future decommissioned diesel trains on non-electrified railway.

Keywords

railwaytrainhydrogentransport sectorhydrogen filling stationgreenhouse gases

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

  • Call for proposals

    KAPPA 1 (STA02019TO010)

  • Main participants

    ÚJV Řež, a. s.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    TO01000324 - Dodatek 1 ke smlouvě

Alternative language

  • Project name in Czech

    Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích

  • Annotation in Czech

    Cílem tohoto projektu je analýza českých železničních tratí a lokalizování oblasti, kde by vodíkové vlaky byly technickým, ekonomickým a environmentálním řešením oproti jiným technologiím. Tato studie shromáždí počáteční údaje, zejména z neelektrifikovaných železnic, kde je provozována naftová souprava. Prostřednictvím metodiky a softwaru vyvinutého společností SINTEF bude provedena technicko-ekonomické analýza vybraných regionálních tratí a porovnání jednotlivých pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky umožní identifikovat preferované oblasti s příznivým technologickým, ekonomickým a environmentálním výsledkem pro nasazení vodíkových vlaků a nahradit budoucí vyřazené dieselové vlaky z provozu na neelektrifikované železnici.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    20704 - Energy and fuels

  • OECD FORD - secondary branch

    20104 - Transport engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

    20501 - Materials engineering

  • JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization
    JG - Metallurgy, metal materials
    JO - Land transport systems and equipment
    JP - Industrial processes and processing
    JT - Propulsion, engines and fuels

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2021

  • Realization period - end

    Apr 30, 2024

  • Project status

    K - Ending multi-year project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2023

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP24-TA0-TO-R

  • Data delivery date

    Feb 20, 2024

Finance

  • Total approved costs

    18,194 thou. CZK

  • Public financial support

    13,148 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    2,846 thou. CZK

Recognised costs

18 194 CZK thou.

Public support

13 148 CZK thou.

0%


Provider

Technology Agency of the Czech Republic

OECD FORD

Energy and fuels

Solution period

01. 01. 2021 - 30. 04. 2024