Regional hydrogen trains on Czech railways
Project goals
The objective of this project is to analyze the Czech railways and locate areas where hydrogen train technology would be a preferred technical, economic and environmental solution compared with other train technologies. This study will examine and collect initial data especially from the non-electrified railways where diesel train are operated. Through the methodology and software developed by SINTEF, the analysis will generate techno-economic analyses and make a comparison ranking of train technologies solution between diesel, battery, hydrogen and hybrid trains. The results will allow to identify preferred areas with a beneficial techno, economic and environmental outcome by deploying low-emission trains for replacing future decommissioned diesel trains on non-electrified railway.
Keywords
railwaytrainhydrogentransport sectorhydrogen filling stationgreenhouse gases
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
KAPPA 1 (STA02019TO010)
Main participants
ÚJV Řež, a. s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TO01000324 - Dodatek 1 ke smlouvě
Alternative language
Project name in Czech
Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích
Annotation in Czech
Cílem tohoto projektu je analýza českých železničních tratí a lokalizování oblasti, kde by vodíkové vlaky byly technickým, ekonomickým a environmentálním řešením oproti jiným technologiím. Tato studie shromáždí počáteční údaje, zejména z neelektrifikovaných železnic, kde je provozována naftová souprava. Prostřednictvím metodiky a softwaru vyvinutého společností SINTEF bude provedena technicko-ekonomické analýza vybraných regionálních tratí a porovnání jednotlivých pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky umožní identifikovat preferované oblasti s příznivým technologickým, ekonomickým a environmentálním výsledkem pro nasazení vodíkových vlaků a nahradit budoucí vyřazené dieselové vlaky z provozu na neelektrifikované železnici.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20704 - Energy and fuels
OECD FORD - secondary branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - another secondary branch
20501 - Materials engineering
JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization
JG - Metallurgy, metal materials
JO - Land transport systems and equipment
JP - Industrial processes and processing
JT - Propulsion, engines and fuels
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2021
Realization period - end
Apr 30, 2024
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-TO-R
Data delivery date
Feb 20, 2024
Finance
Total approved costs
18,194 thou. CZK
Public financial support
13,148 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,846 thou. CZK
Recognised costs
18 194 CZK thou.
Public support
13 148 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Energy and fuels
Solution period
01. 01. 2021 - 30. 04. 2024