Regional hydrogen trains on Czech railways
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
KAPPA 1 (STA02019TO010)
Main participants
ÚJV Řež, a. s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TO01000324 - Dodatek 1 ke smlouvě
Alternative language
Project name in Czech
Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích
Annotation in Czech
Cílem tohoto projektu je analýza českých železničních tratí a lokalizování oblasti, kde by vodíkové vlaky byly technickým, ekonomickým a environmentálním řešením oproti jiným technologiím. Tato studie shromáždí počáteční údaje, zejména z neelektrifikovaných železnic, kde je provozována naftová souprava. Prostřednictvím metodiky a softwaru vyvinutého společností SINTEF bude provedena technicko-ekonomické analýza vybraných regionálních tratí a porovnání jednotlivých pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky umožní identifikovat preferované oblasti s příznivým technologickým, ekonomickým a environmentálním výsledkem pro nasazení vodíkových vlaků a nahradit budoucí vyřazené dieselové vlaky z provozu na neelektrifikované železnici.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20704 - Energy and fuels
OECD FORD - secondary branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - another secondary branch
20501 - Materials engineering
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization<br>JG - Metallurgy, metal materials<br>JO - Land transport systems and equipment<br>JP - Industrial processes and processing<br>JT - Propulsion, engines and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The project was focused on the very immediate topic of deciding substitution of diesel engines, which negatively affect the quality of air during the railway transportation. The main result of the project is the feasibility study and software allowing the modeling and simulating the choice of suitable alternative of specific propulsion technology for the chosen railway line, this result is therefore very needed for the target users, especially the Ministry of transport, the Czech regions and Správa železnic. The evaluation committee states that the application potential is very high. During the project, there were also other results, especially presentations and workshops. These will not be applied further, but it is important to highlight that the results of the project were widely presented, further heightening the application potential. The project also contributed to the programme objective by connecting a Norwegian organisation of SINTEF with Czech enterprises and universities.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2021
Realization period - end
Apr 30, 2024
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-TO-U
Data delivery date
Jun 27, 2025
Finance
Total approved costs
18,481 thou. CZK
Public financial support
13,425 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,846 thou. CZK