Propaedeutic of Critical Thinking and Media Literacy in History Education at High Schools
Project goals
The project aims to innovate the history education at Czech secondary schools with special regards to the implementation of critical thinking and media literacy propaedeutic. The project thus answers the criticism aimed at Czech history education that needs to change in order to meet the challenges of the 21st century and it promotes critical thinking and media literacy, i.e. crucial skills for citizens of a democratic society that could be fruitfully passed on in the process of history education. An innovative basic research pilot study has been published in an international journal and project aims to realise its goals by preparing a didactic manual for teachers, a collection of pre-prepared exercises, and designing a course for teachers that would continue after project completion.
Keywords
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme for funding of applied research in social sciences and humanities, experimental development, and innovation ETA
Call for proposals
ÉTA 3 (STA02019TL030)
Main participants
Ostravská univerzita / Filozofická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TL03000187 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Propedeutika kritického myšlení a mediální gramotnosti ve výuce dějepisu na středních školách
Annotation in Czech
Projekt cílí na inovaci výuky dějepisu na českých středních školách se zvláštním ohledem na implementaci propedeutiky kritického myšlení a mediální gramotnosti. Projekt tudíž odpovídá na kritiku výuky dějepisu na českých školách, která vyžaduje změnu, aby dostála výzvám 21. století, a propaguje kritické myšlení a mediální gramotnost, tj. zásadní schopnosti občanů demokratické společnosti, které mohou být vhodně předávány v průběhu výuky dějepisu. Inovativní studie základního výzkumu již byla publikována v mezinárodním časopise a projekt se zaměří na realizace jejích cílů skrze přípravu didaktického manuálu pro učitele, sbírky předpřipravených cvičení a vybudováním kurzu pro učitele, který bude pokračovat také po skončení projektu.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - secondary branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
OECD FORD - another secondary branch
50802 - Media and socio-cultural communication
AA - Philosophy and religion
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
AM - Pedagogy and education
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Jedná se o předběžné údaje, neproběhlo Závěrečné oponentní řízení. These are preliminary data, the Final Oponnent Panel hasn´t proceeded yet.
Solution timeline
Realization period - beginning
Apr 1, 2020
Realization period - end
Apr 30, 2023
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-TL-U
Data delivery date
Jun 28, 2024
Finance
Total approved costs
1,999 thou. CZK
Public financial support
1,599 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
400 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 999 CZK thou.
Public support
1 599 CZK thou.
79%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Solution period
01. 04. 2020 - 30. 04. 2023