Cognitive biases and fallacies in information handling and strategies to prevent them, The field of education
Project goals
The aim of the project is to implement organizational improvements and learning processes that will reduce the use of unverified, misleading or false information and practices among employees of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic (hereinafter referred to as the Application Guarantor, "AG") and support their acquisition of skills to avoid the fallacies of limited attention and cognition. The project will (i) test and implement a dynamic e-learning portal embedded in the AG's information systems and (ii) test and introduce the cognitive repairs into AG’s organizational processes. These interventions are important because of professionally disseminated misinformation, the powers of state officials, and non-optimal general information literacy.
Keywords
behavioral interventioncognitive biasprebunkingcritical thinkingresilience
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02023TQ010
Main participants
Univerzita Karlova / Fakulta sociálních věd
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TQ01000052 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Kognitivní zkreslení a chyby v práci s informacemi a strategie jejich předcházení, oblast vzdělávání
Annotation in Czech
Cílem projektu je implementovat organizační zlepšení a procesy učení, které omezí podléhání neověřeným, zavádějícím či nepravdivým informacím a postupům u zaměstnanců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (dále aplikační garant, “AG”) a zároveň u nich podpoří získávání schopností vyhnout se léčkám omezené pozornosti a kognice. Projekt (i) otestuje a implementuje dynamický e-learningový portál zařazený do informačních systémů AG a (ii) otestuje a zavede tzv. kognitivní nápravy do jeho organizačních procesů. Tyto intervence jsou důležité jednak vzhledem k profesionálně šířeným dezinformacím, k vlivovému působení státních úředníků, ale i kvůli neoptimální úrovni obecné informační gramotnosti.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - secondary branch
50204 - Business and management
OECD FORD - another secondary branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
AH - Economics
AM - Pedagogy and education
AN - Psychology
GA - Agricultural economics
Solution timeline
Realization period - beginning
Sep 1, 2023
Realization period - end
Nov 30, 2026
Project status
B - Running multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-TQ-R
Data delivery date
Feb 20, 2025
Finance
Total approved costs
9,071 thou. CZK
Public financial support
7,239 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
1,834 thou. CZK
Recognised costs
9 071 CZK thou.
Public support
7 239 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Solution period
01. 09. 2023 - 30. 11. 2026