Active Control of Three Surface Aeroelastic Model
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F08%3A%230000829" target="_blank" >RIV/00010669:_____/08:#0000829 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Active Control of Three Surface Aeroelastic Model
Original language description
The present paper describes research activities dealing with the aeroelastic demonstrator named X-DIA. This aircraft is a onetenth geometrically and dynamically scaled model of a regional transport airplane, and it has been built to become a wind-tunnelbenchmark for experimenting with new aeroelastic concepts. All movable foreplane surfaces and wings with distributed multiple control surfaces are here installed to improve overall aeroelastic response and thus to improve airplane stability and even fuselage flight comfort. An identical location of accelerations and forces-based control system has been implemented: numerical and experimental results show a remarkable capability of this device in damping fuselage bending and torsion modes. The paper provide information about the research project, describing methodologies adopted and experiment results taken in wind-tunnel testing.
Czech name
Aktivní řízení aeroelastického demonstrátoru tříplochého uspořádání
Czech description
Článek pojednává o aktivitách, týkajících se aeroelastického demonstrátoru X-DIA. Jedná se o model regionálního dopravního letounu v měřítku 1/10. Model byl vytvořen jako výzkumný demonstrátor pro ověření aktivního řízení aeroelastických vlastností pomocí aktivně řízených aerodynamických ploch předkřídla a křídla. Cílem aktivního řízení je zlepšení aeroelastické stability, zejména z hlediska odezvy trupu a s tím související zvýšení komfortu cestujících. Řídící systém byl založen jak na snímačích zrychlení, tak i síly. Výsledky numerických výpočtů i experimentů naznačují možnosti využití uvedeného systému pro tlumení ohybových a torzních módů kmitání trupu. Článek uvádí použité metodiky a výsledky provedených experimentů.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Journal of Aircraft
ISSN
0021-8669
e-ISSN
—
Volume of the periodical
45
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
US - UNITED STATES
Number of pages
12
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—