All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Active Control of Three Surface Aeroelastic Model

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F08%3A%230000829" target="_blank" >RIV/00010669:_____/08:#0000829 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Active Control of Three Surface Aeroelastic Model

  • Original language description

    The present paper describes research activities dealing with the aeroelastic demonstrator named X-DIA. This aircraft is a onetenth geometrically and dynamically scaled model of a regional transport airplane, and it has been built to become a wind-tunnelbenchmark for experimenting with new aeroelastic concepts. All movable foreplane surfaces and wings with distributed multiple control surfaces are here installed to improve overall aeroelastic response and thus to improve airplane stability and even fuselage flight comfort. An identical location of accelerations and forces-based control system has been implemented: numerical and experimental results show a remarkable capability of this device in damping fuselage bending and torsion modes. The paper provide information about the research project, describing methodologies adopted and experiment results taken in wind-tunnel testing.

  • Czech name

    Aktivní řízení aeroelastického demonstrátoru tříplochého uspořádání

  • Czech description

    Článek pojednává o aktivitách, týkajících se aeroelastického demonstrátoru X-DIA. Jedná se o model regionálního dopravního letounu v měřítku 1/10. Model byl vytvořen jako výzkumný demonstrátor pro ověření aktivního řízení aeroelastických vlastností pomocí aktivně řízených aerodynamických ploch předkřídla a křídla. Cílem aktivního řízení je zlepšení aeroelastické stability, zejména z hlediska odezvy trupu a s tím související zvýšení komfortu cestujících. Řídící systém byl založen jak na snímačích zrychlení, tak i síly. Výsledky numerických výpočtů i experimentů naznačují možnosti využití uvedeného systému pro tlumení ohybových a torzních módů kmitání trupu. Článek uvádí použité metodiky a výsledky provedených experimentů.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Journal of Aircraft

  • ISSN

    0021-8669

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    45

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    US - UNITED STATES

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database