Inland navigation as a most ecological type of transport – is it really?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00020711%3A_____%2F19%3A00004948" target="_blank" >RIV/00020711:_____/19:00004948 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.vodnihospodarstvi.cz" target="_blank" >http://www.vodnihospodarstvi.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Lodní doprava maximálně ekologická – opravdu?
Original language description
Text rozebírá standardně užívané tvrzení, že vnitrozemská lodní doprava patří mezi nejlevnější a „nejekologičtější“ druhy dopravy. Z analýzy tlaků na životní prostředí a vyplývá, že lodní doprava po českých řekách vyžaduje zásadní změny koryt a průtokových poměrů, ovlivňující hydrologický režim krajiny, podstatně významněji než doprava silniční nebo železniční. Její emise do vody a ovzduší a další rizika znečištění jsou dnes nízké jen vzhledem k nízké intenzitě. Vlastní provoz lodí se ekonomicky odděluje od provozu vodní cesty. Měrná spotřeba energie lodí na tunokilometr je významně vyšší než u elektrifikované železnice a běžné odhady efektivnosti nerespektují rychlé snižování spotřeby a emisí u automobilové dopravy. Možná kapacita (propustnost) plně vytížené vodní cesty je zlomkem kapacity dnešní železnice. S dálkovou automobilní dopravou může být srovnatelná, ovšem jen pokud nerespektujeme vlivy počasí, sezónních cyklů apod. Zásadní omezení je typ nákladů vhodných pro lodní dopravu a nezbytnost lomené dopravy, čili závislost na koncové dopravě na místo určení. Rekreační a sportovní plavby nelze do skutečné dopravy zahrnovat. Z výsledků plyne, že lodní doprava je žádoucí, ale není žádný důvod pokládat ji za „více ekologickou“, než ostatní zavedené druhy dopravy.
Czech name
Lodní doprava maximálně ekologická – opravdu?
Czech description
Text rozebírá standardně užívané tvrzení, že vnitrozemská lodní doprava patří mezi nejlevnější a „nejekologičtější“ druhy dopravy. Z analýzy tlaků na životní prostředí a vyplývá, že lodní doprava po českých řekách vyžaduje zásadní změny koryt a průtokových poměrů, ovlivňující hydrologický režim krajiny, podstatně významněji než doprava silniční nebo železniční. Její emise do vody a ovzduší a další rizika znečištění jsou dnes nízké jen vzhledem k nízké intenzitě. Vlastní provoz lodí se ekonomicky odděluje od provozu vodní cesty. Měrná spotřeba energie lodí na tunokilometr je významně vyšší než u elektrifikované železnice a běžné odhady efektivnosti nerespektují rychlé snižování spotřeby a emisí u automobilové dopravy. Možná kapacita (propustnost) plně vytížené vodní cesty je zlomkem kapacity dnešní železnice. S dálkovou automobilní dopravou může být srovnatelná, ovšem jen pokud nerespektujeme vlivy počasí, sezónních cyklů apod. Zásadní omezení je typ nákladů vhodných pro lodní dopravu a nezbytnost lomené dopravy, čili závislost na koncové dopravě na místo určení. Rekreační a sportovní plavby nelze do skutečné dopravy zahrnovat. Z výsledků plyne, že lodní doprava je žádoucí, ale není žádný důvod pokládat ji za „více ekologickou“, než ostatní zavedené druhy dopravy.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
10500 - Earth and related environmental sciences
Result continuities
Project
<a href="/en/project/UH0118" target="_blank" >UH0118: Water for Prague</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Vodní hospodářství
ISSN
1211-0760
e-ISSN
—
Volume of the periodical
69
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
4
Pages from-to
23-26
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—