All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Inland navigation as a most ecological type of transport – is it really?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00020711%3A_____%2F19%3A00004948" target="_blank" >RIV/00020711:_____/19:00004948 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.vodnihospodarstvi.cz" target="_blank" >http://www.vodnihospodarstvi.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Lodní doprava maximálně ekologická – opravdu?

  • Original language description

    Text rozebírá standardně užívané tvrzení, že vnitrozemská lodní doprava patří mezi nejlevnější a „nejekologičtější“ druhy dopravy. Z analýzy tlaků na životní prostředí a vyplývá, že lodní doprava po českých řekách vyžaduje zásadní změny koryt a průtokových poměrů, ovlivňující hydrologický režim krajiny, podstatně významněji než doprava silniční nebo železniční. Její emise do vody a ovzduší a další rizika znečištění jsou dnes nízké jen vzhledem k nízké intenzitě. Vlastní provoz lodí se ekonomicky odděluje od provozu vodní cesty. Měrná spotřeba energie lodí na tunokilometr je významně vyšší než u elektrifikované železnice a běžné odhady efektivnosti nerespektují rychlé snižování spotřeby a emisí u automobilové dopravy. Možná kapacita (propustnost) plně vytížené vodní cesty je zlomkem kapacity dnešní železnice. S dálkovou automobilní dopravou může být srovnatelná, ovšem jen pokud nerespektujeme vlivy počasí, sezónních cyklů apod. Zásadní omezení je typ nákladů vhodných pro lodní dopravu a nezbytnost lomené dopravy, čili závislost na koncové dopravě na místo určení. Rekreační a sportovní plavby nelze do skutečné dopravy zahrnovat. Z výsledků plyne, že lodní doprava je žádoucí, ale není žádný důvod pokládat ji za „více ekologickou“, než ostatní zavedené druhy dopravy.

  • Czech name

    Lodní doprava maximálně ekologická – opravdu?

  • Czech description

    Text rozebírá standardně užívané tvrzení, že vnitrozemská lodní doprava patří mezi nejlevnější a „nejekologičtější“ druhy dopravy. Z analýzy tlaků na životní prostředí a vyplývá, že lodní doprava po českých řekách vyžaduje zásadní změny koryt a průtokových poměrů, ovlivňující hydrologický režim krajiny, podstatně významněji než doprava silniční nebo železniční. Její emise do vody a ovzduší a další rizika znečištění jsou dnes nízké jen vzhledem k nízké intenzitě. Vlastní provoz lodí se ekonomicky odděluje od provozu vodní cesty. Měrná spotřeba energie lodí na tunokilometr je významně vyšší než u elektrifikované železnice a běžné odhady efektivnosti nerespektují rychlé snižování spotřeby a emisí u automobilové dopravy. Možná kapacita (propustnost) plně vytížené vodní cesty je zlomkem kapacity dnešní železnice. S dálkovou automobilní dopravou může být srovnatelná, ovšem jen pokud nerespektujeme vlivy počasí, sezónních cyklů apod. Zásadní omezení je typ nákladů vhodných pro lodní dopravu a nezbytnost lomené dopravy, čili závislost na koncové dopravě na místo určení. Rekreační a sportovní plavby nelze do skutečné dopravy zahrnovat. Z výsledků plyne, že lodní doprava je žádoucí, ale není žádný důvod pokládat ji za „více ekologickou“, než ostatní zavedené druhy dopravy.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    10500 - Earth and related environmental sciences

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/UH0118" target="_blank" >UH0118: Water for Prague</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Vodní hospodářství

  • ISSN

    1211-0760

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    69

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    4

  • Pages from-to

    23-26

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database