World Theme in Czech Guise : Early Reception of Dvořák's Rusalka
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F23%3A10136317" target="_blank" >RIV/00023272:_____/23:10136317 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://aleph.nkp.cz/F/NXJP1HUP64K75QDQV414YG4V2TPIFLEQC9SLNUL6VNAMQI1KYE-14650?func=full-set-set&set_number=189723&set_entry=000002&format=999" target="_blank" >https://aleph.nkp.cz/F/NXJP1HUP64K75QDQV414YG4V2TPIFLEQC9SLNUL6VNAMQI1KYE-14650?func=full-set-set&set_number=189723&set_entry=000002&format=999</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Světové téma v českém hávu : Raná recepce Dvořákovy Rusalky
Original language description
Premiéra Dvořákovy opery Rusalka, která se konala 31. března 1901 v Národním divadle v Praze, vyvolala řadu kritických ohlasů soudobé kritiky. Recenze Rusalky z pera významných kritiků vycházely v dobovém denním tisku i v odborných časopisech. Kritici byli velmi přísní v hodnocení libreta Jaroslava Kvapila, na které uplatňovali požadavek "českosti" a originality, neboť sám autor v předmluvě k libretu přiznal, že se inspiroval zahraničními vzory (Hauptmann, Fouqué, Andersen), ale také baladami K. J. Erbena. Dvořákovo hudební zpracování bylo rozebíráno z hlediska stylu (moderní drama nebo číslová opera), v čemž se jednotliví kritici značně rozcházeli. Největším odpůrcem Rusalky, který se lišil od celé kritické obce, byl Zdeněk Nejedlý. Jeho kritika označila dílo za reakční operu, nikoliv wagnerovské moderní hudební drama, jedinou možnou formu, které Rusalka v žádném případě neodpovídala. Nejedlý tak předznamenal budoucí boje o Dvořáka (1910-1914), které rozdělily českou kulturní společnost a jejichž dozvuky pociťujeme dodnes.
Czech name
Světové téma v českém hávu : Raná recepce Dvořákovy Rusalky
Czech description
Premiéra Dvořákovy opery Rusalka, která se konala 31. března 1901 v Národním divadle v Praze, vyvolala řadu kritických ohlasů soudobé kritiky. Recenze Rusalky z pera významných kritiků vycházely v dobovém denním tisku i v odborných časopisech. Kritici byli velmi přísní v hodnocení libreta Jaroslava Kvapila, na které uplatňovali požadavek "českosti" a originality, neboť sám autor v předmluvě k libretu přiznal, že se inspiroval zahraničními vzory (Hauptmann, Fouqué, Andersen), ale také baladami K. J. Erbena. Dvořákovo hudební zpracování bylo rozebíráno z hlediska stylu (moderní drama nebo číslová opera), v čemž se jednotliví kritici značně rozcházeli. Největším odpůrcem Rusalky, který se lišil od celé kritické obce, byl Zdeněk Nejedlý. Jeho kritika označila dílo za reakční operu, nikoliv wagnerovské moderní hudební drama, jedinou možnou formu, které Rusalka v žádném případě neodpovídala. Nejedlý tak předznamenal budoucí boje o Dvořáka (1910-1914), které rozdělily českou kulturní společnost a jejichž dozvuky pociťujeme dodnes.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Dílo a proměna myšlení v české kultuře 19. století
ISBN
978-80-200-3420-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
15
Pages from-to
69-83
Publisher name
Academia
Place of publication
Praha
Event location
Plzeň
Event date
Mar 2, 2022
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—