All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Libretto of Rusalka and its journey to Antonín Dvořák

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F22%3A10135830" target="_blank" >RIV/00023272:_____/22:10135830 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Libreto Rusalky a jeho cesta k Antonínu Dvořákovi

  • Original language description

    Přítomná studie na základě studia pramenů ke genezi libreta Dvořákovy Rusalky zasazuje do kontextu a podrobně mapuje krátké období od vzniku libreta této opery, přes jeho cestu k jiným skladatelům, až po jeho přijetí Antonínem Dvořákem. Základními prameny k tomuto období je korespondence libretisty Rusalky Jaroslava Kvapila se skladatelem J. B. Foersterem a vzpomínky Jaroslava Kvapila, které publikoval v roce 1911 v časopise Hudební revue a pak v roce 1932 ve vzpomínkové knize O čem vím. Sto kapitol o lidech a dějích z mého života. Dvořák se v závěru svého života soustředil výhradně na operní tvorbu a vybíral si libreta na pohádkové náměty. K textům byl ale nedůvěřivý a nechával si radit od tehdejšího ředitele Národního divadla F. A. Šuberta a hudebního kritika Emanuela Chvály, kteří mu nakonec text Rusalky z pera mladého spisovatele Jaroslava Kvapila doporučili. Kvapil ale libreto nepsal přímo pro Dvořáka, ale na žádost českého skladatele žijícího v Rusku, Aloise Jiránka. S libretem kalkuloval, jelikož s ním byl velmi spokojen a měl zájem na tom, aby se výsledné dílo dostalo na jeviště Národního divadla. Poté, co dokončil první akt, ihned nabídl libreto Oskaru Nedbalovi a poté ještě Josefa Sukovi a Karlu Kovařovicovi, aniž by jej poslal A. Jiránkovi do Ruska. Ani jeden ze zmíněných skladatelů o libreto neprojevili zájem, proto ho zaslal do Hamburku příteli J. B. Foersterovi. Ale ani ten text nepřijal a tak se spisovatel před Vánoci 1899 odhodlal skrze ředitele Šuberta libreto nabídnout Dvořákovi, který jej nakonec přijal.

  • Czech name

    Libreto Rusalky a jeho cesta k Antonínu Dvořákovi

  • Czech description

    Přítomná studie na základě studia pramenů ke genezi libreta Dvořákovy Rusalky zasazuje do kontextu a podrobně mapuje krátké období od vzniku libreta této opery, přes jeho cestu k jiným skladatelům, až po jeho přijetí Antonínem Dvořákem. Základními prameny k tomuto období je korespondence libretisty Rusalky Jaroslava Kvapila se skladatelem J. B. Foersterem a vzpomínky Jaroslava Kvapila, které publikoval v roce 1911 v časopise Hudební revue a pak v roce 1932 ve vzpomínkové knize O čem vím. Sto kapitol o lidech a dějích z mého života. Dvořák se v závěru svého života soustředil výhradně na operní tvorbu a vybíral si libreta na pohádkové náměty. K textům byl ale nedůvěřivý a nechával si radit od tehdejšího ředitele Národního divadla F. A. Šuberta a hudebního kritika Emanuela Chvály, kteří mu nakonec text Rusalky z pera mladého spisovatele Jaroslava Kvapila doporučili. Kvapil ale libreto nepsal přímo pro Dvořáka, ale na žádost českého skladatele žijícího v Rusku, Aloise Jiránka. S libretem kalkuloval, jelikož s ním byl velmi spokojen a měl zájem na tom, aby se výsledné dílo dostalo na jeviště Národního divadla. Poté, co dokončil první akt, ihned nabídl libreto Oskaru Nedbalovi a poté ještě Josefa Sukovi a Karlu Kovařovicovi, aniž by jej poslal A. Jiránkovi do Ruska. Ani jeden ze zmíněných skladatelů o libreto neprojevili zájem, proto ho zaslal do Hamburku příteli J. B. Foersterovi. Ale ani ten text nepřijal a tak se spisovatel před Vánoci 1899 odhodlal skrze ředitele Šuberta libreto nabídnout Dvořákovi, který jej nakonec přijal.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Opus musicum

  • ISSN

    0862-8505

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    54

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    21-32

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database