All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Secret of Materials used by Master of the Třeboň Altarpiece and his Workshop

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F17%3AN0000056" target="_blank" >RIV/00023281:_____/17:N0000056 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Tajemství materiálů v dílně Mistra Třeboňského oltáře

  • Original language description

    Příspěvek představuje výsledky přírodovědného průzkumu deskové malby jednoho z nejvýznam¬nějších mistrů středověku Mistra Třeboňského oltáře a jeho dílny, který proběhl v chemicko-technologické laboratoři Národní galerie v Praze. V rámci šetření byla provedena rozsáhlá identifi¬kace materiálů podložek, bylo posouzeno prove¬dení podkresby, identifikovány pigmenty, barviva a pojivové složky v podkladu a ve vrstvách malby. Na podkladových křídových vrstvách byla pro¬vedena biostratigrafická a paleoenvironmentální analýza, která charakterizovala lokality křídových ložisek. Mikro-vzorky z malby byly analyzovány metodou optické mikroskopie, spektrální analýza prvkového složení byla provedena na skenovacím elektronovém mikroskopu s energiově-disperzním Rtg detektorem. Mikro-Ramanova spektroskopie byla užita k posouzení chemické struktury pig¬mentů. Kromě klasických pigmentů běžně užíva¬ných v malbě jako je olovnatá běloba, červený lak, rumělka, suřík, okry, zelené pigmenty na bázi mědi a uhlíkaté černě byla ověřena a potvrzena i struk¬tura olovnato-cíničité žlutě typu II, indiga a lapisu lazuli. Mezi nejvýznamnější přínosy provedeného materiálového průzkumu patří doklady o širokém rejstříku technik pokovení, což zahrnuje jak pod¬klady pod pokovení, tak samotné materiály kovo¬vých fólií. Na dílech Mistra Třeboňského oltáře byl identifikován i černý poliment. Zlacení na černý poliment je poměrně vzácný způsob techniky na české deskové malbě 14. století. Ve vrstvách plát¬kového pokovení bylo identifikováno stříbro, zla¬to i cvišgold (zwishgold). Cílem přírodovědného průzkumu bylo prohloubit materiálové znalosti, které mohou být korektivem při interpretaci tech¬niky malby. Získané poznatky jsou zhodnocením výtvarných materiálů používaných v dílně Mistra Třeboňského oltáře.

  • Czech name

    Tajemství materiálů v dílně Mistra Třeboňského oltáře

  • Czech description

    Příspěvek představuje výsledky přírodovědného průzkumu deskové malby jednoho z nejvýznam¬nějších mistrů středověku Mistra Třeboňského oltáře a jeho dílny, který proběhl v chemicko-technologické laboratoři Národní galerie v Praze. V rámci šetření byla provedena rozsáhlá identifi¬kace materiálů podložek, bylo posouzeno prove¬dení podkresby, identifikovány pigmenty, barviva a pojivové složky v podkladu a ve vrstvách malby. Na podkladových křídových vrstvách byla pro¬vedena biostratigrafická a paleoenvironmentální analýza, která charakterizovala lokality křídových ložisek. Mikro-vzorky z malby byly analyzovány metodou optické mikroskopie, spektrální analýza prvkového složení byla provedena na skenovacím elektronovém mikroskopu s energiově-disperzním Rtg detektorem. Mikro-Ramanova spektroskopie byla užita k posouzení chemické struktury pig¬mentů. Kromě klasických pigmentů běžně užíva¬ných v malbě jako je olovnatá běloba, červený lak, rumělka, suřík, okry, zelené pigmenty na bázi mědi a uhlíkaté černě byla ověřena a potvrzena i struk¬tura olovnato-cíničité žlutě typu II, indiga a lapisu lazuli. Mezi nejvýznamnější přínosy provedeného materiálového průzkumu patří doklady o širokém rejstříku technik pokovení, což zahrnuje jak pod¬klady pod pokovení, tak samotné materiály kovo¬vých fólií. Na dílech Mistra Třeboňského oltáře byl identifikován i černý poliment. Zlacení na černý poliment je poměrně vzácný způsob techniky na české deskové malbě 14. století. Ve vrstvách plát¬kového pokovení bylo identifikováno stříbro, zla¬to i cvišgold (zwishgold). Cílem přírodovědného průzkumu bylo prohloubit materiálové znalosti, které mohou být korektivem při interpretaci tech¬niky malby. Získané poznatky jsou zhodnocením výtvarných materiálů používaných v dílně Mistra Třeboňského oltáře.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Restaurování a ochrana uměleckých děl – Konzervace a restaurování malby a polychromie

  • ISBN

    978-80-905924-3-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    28-40

  • Publisher name

    Arte-fakt, sdružení pro ochranu památek, z.s.

  • Place of publication

    Litomyšl

  • Event location

    Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora

  • Event date

    Nov 30, 2017

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article