Mystification in portrait galleries of ancestors – in the name of a higher idea or in the spirit of pure pragmatism?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F19%3AN0000076" target="_blank" >RIV/00023281:_____/19:N0000076 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mystifikace v portrétních galeriích předků – ve jménu vyšší ideje anebo v duchu čistého pragmatismu?
Original language description
Článek se věnuje mystifikacím a manipulacím s totožností portrétovaných osob v rodových portrétních galeriích z období renesance a baroka, a to na příkladech z českého a slovenského fondu. Mezi nejčastější důvody těchto postupů patří aktualizace portrétní galerie, během níž mohly být přemalovány podobizny osob, jež upadly v zapomenutí, historicky významnějšími postavami. Dále vytváření podobizen dávných předků podle výzoru cizích osob z jiného obrazu či portrétní medaile. Motivace pro mystifikační zásahy však mohla být též ideologická, např. v době národního obrození. Mystifikace vznikají i chybnými identifikacemi a atribucemi, které pokud jsou nekriticky přijímány, nabývají na autoritě a vedou nejen k mylným interpretacím díla, ale též ke zrodu fiktivních autorských postav a mylnému konstruktu uměleckohistorického vývoje, jako bylo např. s Mistrem Alžběty Těšínské anebo Mistrem lobkovických portrétů.
Czech name
Mystifikace v portrétních galeriích předků – ve jménu vyšší ideje anebo v duchu čistého pragmatismu?
Czech description
Článek se věnuje mystifikacím a manipulacím s totožností portrétovaných osob v rodových portrétních galeriích z období renesance a baroka, a to na příkladech z českého a slovenského fondu. Mezi nejčastější důvody těchto postupů patří aktualizace portrétní galerie, během níž mohly být přemalovány podobizny osob, jež upadly v zapomenutí, historicky významnějšími postavami. Dále vytváření podobizen dávných předků podle výzoru cizích osob z jiného obrazu či portrétní medaile. Motivace pro mystifikační zásahy však mohla být též ideologická, např. v době národního obrození. Mystifikace vznikají i chybnými identifikacemi a atribucemi, které pokud jsou nekriticky přijímány, nabývají na autoritě a vedou nejen k mylným interpretacím díla, ale též ke zrodu fiktivních autorských postav a mylnému konstruktu uměleckohistorického vývoje, jako bylo např. s Mistrem Alžběty Těšínské anebo Mistrem lobkovických portrétů.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Tvůrce jako předmět dějin umění: pozice autora po jeho "smrti": Sborník ze 6. sjezdu historiků umění Praha, 20.–21. září 2018
ISBN
978-80-88283-35-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
15
Pages from-to
260-273
Publisher name
Artefactum
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Oct 20, 2018
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—