Tatra Automobiles from 1918 to 1945
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F19%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00023299:_____/19:N0000006 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Automobily Tatra v letech 1918 až 1945
Original language description
Firma Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, A. G. v severomoravské Kopřivnici, která své vozy vyráběla pod značkou NW, je nejstarší automobilkou v českých zemích. První osobní automobil, vůz NW Präsident, zde byl dokončen v květnu 1898. Až do konce první světové války však v továrně dominovala výroba železničních vagónů, množství vyráběných automobilů bylo velmi nízké a pohybovalo se maximálně v několika málo desítkách kusů ročně. S koncem války se rozpadla Rakousko-Uherská monarchie a Kopřivnice se stala součástí nově vzniklé Československé republiky. V obtížných poválečných hospodářských podmínkách bylo rychle zjevné, že další výroba kopřivnických automobilů je bez zcela nové výrobní i obchodní politiky a zejména bez rozsáhlých investic neudržitelná. Změny přišly rychle, z Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, A. G., se stala Kopřivnická vozovka, a. s. a od roku 1919 nesly kopřivnické automobily místo původní značky NW novou značku Tatra. V letech 1921 až 1923 byla v rámci podniku postavena nová automobilka a ve stejné době do podniku majetkově vstoupil koncern Ringhoffer, aby zde rychle nabyl dominantní vliv. Po několikaletém působení v Rakousku se do továrny vrátil konstruktér Hans Ledwinka, který do výroby připravil zcela nový automobil, který se stal nejvýznamnějším konstrukčním mezníkem v dlouholeté historii závodu. Malý automobil Tatra 11, představený veřejnosti na pražském Autosalonu v dubnu 1923, měl tehdy neobvyklou konstrukci s vpředu umístěným plochým vzduchem chlazeným motorem, páteřovým rámem tvořeným ocelovou troubou a výkyvnými polonápravami hnaných zadních kol. Z konstrukce Tatry 11 v následujících letech přímo vycházela většina dalších meziválečných kopřivnických osobních automobilů, nákladní vozy Tatra těží z této konstrukce dodnes. Samostatnou kapitolu v dějinách továrny tvořily aerodynamické osobní automobily s osmiválcovým vzduchem chlazeným motorem umístěným vzadu. Tento koncept se poprvé objevil v roce 1934 u vozu Tatra 77 a do konstrukční a stylistické dokonalosti byl dotažen u Tatry 87, uvedené na trh v roce 1938. V letech 1918 až 1945 vyrobila kopřivnická automobilka zhruba 50 tisíc osobních a necelých 14 tisíc užitkových automobilů a měla výrazný podíl na motorizaci meziválečného Československa. Osobní automobily firma nabízela svým zákazníkům ve více než dvaceti různých typech, od malých vozů litrové třídy, až po luxusní šestilitrové dvanáctiválce. Užitkové automobily Tatra byly rovněž schopny uspokojit téměř jakýkoliv požadavek trhu. Po vypuknutí války se produkce továrny plně zaměřila na válečné dodávky, na nákladní automobily a motory pro vojenskou techniku. Mrazy na východní frontě stály v roce 1942 u kolébky jednoho z nejslavnějších automobilů Tatra, třínápravového nákladního vozu Tatra 111 s nosností 6,5 až 8 tun, který se stal základem poválečné výroby továrny.
Czech name
Automobily Tatra v letech 1918 až 1945
Czech description
Firma Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, A. G. v severomoravské Kopřivnici, která své vozy vyráběla pod značkou NW, je nejstarší automobilkou v českých zemích. První osobní automobil, vůz NW Präsident, zde byl dokončen v květnu 1898. Až do konce první světové války však v továrně dominovala výroba železničních vagónů, množství vyráběných automobilů bylo velmi nízké a pohybovalo se maximálně v několika málo desítkách kusů ročně. S koncem války se rozpadla Rakousko-Uherská monarchie a Kopřivnice se stala součástí nově vzniklé Československé republiky. V obtížných poválečných hospodářských podmínkách bylo rychle zjevné, že další výroba kopřivnických automobilů je bez zcela nové výrobní i obchodní politiky a zejména bez rozsáhlých investic neudržitelná. Změny přišly rychle, z Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, A. G., se stala Kopřivnická vozovka, a. s. a od roku 1919 nesly kopřivnické automobily místo původní značky NW novou značku Tatra. V letech 1921 až 1923 byla v rámci podniku postavena nová automobilka a ve stejné době do podniku majetkově vstoupil koncern Ringhoffer, aby zde rychle nabyl dominantní vliv. Po několikaletém působení v Rakousku se do továrny vrátil konstruktér Hans Ledwinka, který do výroby připravil zcela nový automobil, který se stal nejvýznamnějším konstrukčním mezníkem v dlouholeté historii závodu. Malý automobil Tatra 11, představený veřejnosti na pražském Autosalonu v dubnu 1923, měl tehdy neobvyklou konstrukci s vpředu umístěným plochým vzduchem chlazeným motorem, páteřovým rámem tvořeným ocelovou troubou a výkyvnými polonápravami hnaných zadních kol. Z konstrukce Tatry 11 v následujících letech přímo vycházela většina dalších meziválečných kopřivnických osobních automobilů, nákladní vozy Tatra těží z této konstrukce dodnes. Samostatnou kapitolu v dějinách továrny tvořily aerodynamické osobní automobily s osmiválcovým vzduchem chlazeným motorem umístěným vzadu. Tento koncept se poprvé objevil v roce 1934 u vozu Tatra 77 a do konstrukční a stylistické dokonalosti byl dotažen u Tatry 87, uvedené na trh v roce 1938. V letech 1918 až 1945 vyrobila kopřivnická automobilka zhruba 50 tisíc osobních a necelých 14 tisíc užitkových automobilů a měla výrazný podíl na motorizaci meziválečného Československa. Osobní automobily firma nabízela svým zákazníkům ve více než dvaceti různých typech, od malých vozů litrové třídy, až po luxusní šestilitrové dvanáctiválce. Užitkové automobily Tatra byly rovněž schopny uspokojit téměř jakýkoliv požadavek trhu. Po vypuknutí války se produkce továrny plně zaměřila na válečné dodávky, na nákladní automobily a motory pro vojenskou techniku. Mrazy na východní frontě stály v roce 1942 u kolébky jednoho z nejslavnějších automobilů Tatra, třínápravového nákladního vozu Tatra 111 s nosností 6,5 až 8 tun, který se stal základem poválečné výroby továrny.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Fenomén Ringhoffer. Rodina, podnikání, politika
ISBN
978-80-7037-303-3
Number of pages of the result
14
Pages from-to
334-347
Number of pages of the book
570
Publisher name
Národní technické muzeum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—