Tatra cars among the aristocratic clientele. Business activities of the Ringhoffer family in the automotive industry and the use of connection to the aristocratic society
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F19%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00023299:_____/19:N0000005 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Automobily Tatra mezi šlechtickými zákazníky. Podnikatelské aktivity rodiny Ringhofferů v automobilovém průmyslu a využití vazeb na šlechtické prostředí
Original language description
Podnikání rodiny Ringhofferů ve strojírenství bývá v Čechách spojováno zejména s výrobou nákladních a osobních vagonů, tramvají, strojních komponentů pro pivovarnický průmysl. Spojení rodiny s automobilovým podnikáním bývá zpravidla datováno fúzí s kopřivnickou vagonkou z poloviny 20. let 20. Století, které trvalo po dvě další desetiletí do roku 1945. Mohlo by se zdát, že jde o poměrně krátkou epizodu a to zejména vzhledem k předchozí dlouholeté strojírenské tradici firmy Ringhoffer. K podnikatelským záměrům v oblasti automobilového průmyslu musíme ale připočítat i pokus o účast na automobilové výrobě ve spojení s První českomoravskou továrnou na stroje z roku 1907. Ringhofferové ze společného podniku nakonec vystoupili, ale i tak stáli u počátků automobilismu u nás. Za prvního majitele vozu v hlavním městě je považován Franz IV. Ringhoffer, který se se svým samohybem neznámé značky objevil v Praze v roce 1897. Ringhofferovo prvenství ve vlastnictví automobilu v Praze potvrzuje i přidělená značka N-1 v prvním pražském seznamu automobilů z roku 1911. První setkání s automobilem z Kopřivnice byl nákup vozu NW A – Vierer z roku 1900. Další příslušník rodiny baron Friedrich von Ringhoffer posuzoval pro zemské místodržitelství v Praze začátkem 20. století způsobilost vozů pro provoz po českých silnicích. Od ledna 1923 se otevřela další kapitola spojení Ringhofferů s automobilovým průmyslem. Ringhofferové akciově vstoupili do kopřivnické vagonky a vlastnicky ji ovládli. Svých bohatých kontaktů ve šlechtických kruzích Ringhofferové využili pro prodej svých vozů. Osobně se zákazníky z řad šlechty korespondovali, zjišťovali jejich požadavky, zkušenosti s vozy značka Tatra, nabízeli zvýhodněné ceny a vozy i sami těmto váženým zákazníkům předváděli. Mezi šlechtickými rody v českých zemích byla značka Tatra velmi rozšířenou. Ringhofferové tak prostřednictvím zákazníků z vyšších vrstev získali skvělou reklamu pro své vozy.
Czech name
Automobily Tatra mezi šlechtickými zákazníky. Podnikatelské aktivity rodiny Ringhofferů v automobilovém průmyslu a využití vazeb na šlechtické prostředí
Czech description
Podnikání rodiny Ringhofferů ve strojírenství bývá v Čechách spojováno zejména s výrobou nákladních a osobních vagonů, tramvají, strojních komponentů pro pivovarnický průmysl. Spojení rodiny s automobilovým podnikáním bývá zpravidla datováno fúzí s kopřivnickou vagonkou z poloviny 20. let 20. Století, které trvalo po dvě další desetiletí do roku 1945. Mohlo by se zdát, že jde o poměrně krátkou epizodu a to zejména vzhledem k předchozí dlouholeté strojírenské tradici firmy Ringhoffer. K podnikatelským záměrům v oblasti automobilového průmyslu musíme ale připočítat i pokus o účast na automobilové výrobě ve spojení s První českomoravskou továrnou na stroje z roku 1907. Ringhofferové ze společného podniku nakonec vystoupili, ale i tak stáli u počátků automobilismu u nás. Za prvního majitele vozu v hlavním městě je považován Franz IV. Ringhoffer, který se se svým samohybem neznámé značky objevil v Praze v roce 1897. Ringhofferovo prvenství ve vlastnictví automobilu v Praze potvrzuje i přidělená značka N-1 v prvním pražském seznamu automobilů z roku 1911. První setkání s automobilem z Kopřivnice byl nákup vozu NW A – Vierer z roku 1900. Další příslušník rodiny baron Friedrich von Ringhoffer posuzoval pro zemské místodržitelství v Praze začátkem 20. století způsobilost vozů pro provoz po českých silnicích. Od ledna 1923 se otevřela další kapitola spojení Ringhofferů s automobilovým průmyslem. Ringhofferové akciově vstoupili do kopřivnické vagonky a vlastnicky ji ovládli. Svých bohatých kontaktů ve šlechtických kruzích Ringhofferové využili pro prodej svých vozů. Osobně se zákazníky z řad šlechty korespondovali, zjišťovali jejich požadavky, zkušenosti s vozy značka Tatra, nabízeli zvýhodněné ceny a vozy i sami těmto váženým zákazníkům předváděli. Mezi šlechtickými rody v českých zemích byla značka Tatra velmi rozšířenou. Ringhofferové tak prostřednictvím zákazníků z vyšších vrstev získali skvělou reklamu pro své vozy.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Fenomén Ringhoffer. Rodina, podnikání, politika
ISBN
978-80-7037-303-3
Number of pages of the result
25
Pages from-to
348-372
Number of pages of the book
570
Publisher name
Národní technické muzeum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—